Gå till innehåll

Nyheter

Klarspråk är en gärning för tillgänglighet – Tillgänglighetsbiblioteket Celia deltar i klarspråksutmaningen

Ett tydligt språk gynnar alla som läser och producerar texter. Tydligheten i en text har ett särskilt värde, främst i dagens text- och digitala miljöer, eftersom den kan underlätta hantering av information, öka delaktighet och därigenom göra läsningen mer likvärdig för alla. Klarspråk och tydliga texter är en central del av vardagens språkliga tillgänglighet. Tack vare dem är offentliga tjänster förståeliga och jämlika för alla.

Kotus, Institutet för de inhemska språken, har utmanat organisationerna inom den offentliga förvaltningen i en klarspråksutmaning (på finska). Utmaningen bygger på förvaltningslagen som fyller 20 år i år, enligt vilken myndigheternas språk ska vara sakligt, klart och begripligt. Kotus utmanar producenter av tjänstespråk att utnyttja deras avgiftsfria kurser i bra tjänstespråk som är öppna för alla, vid introduktion för nya anställda samt i övrig utveckling av textarbete.

Celia svarar på utmaningen genom att informera om kurserna i sin interna kommunikation, öppna nätplattformar för samarbete bland personalen som stöd för kurserna i oktober, och genom att ta med webbkurserna som en del av introduktionen för nya anställda. Syftet med det gemensamma arbetet är att ge utrymme för observationer och idéer om text och textproduktion, vilka sammanställs i slutet av oktober för vidareutveckling av textarbete.

Se också:
Webbkurser i bra tjänstespråk i eOppiva som är öppna för alla (på finska, en kurs på svenska)
Leena Nissilä, direktör för Kotus, skriver om klarspråksutmaningen på Kotus webbplats (på finska)

Information om vår användning av kakor
Celian lehtivihreä C-tunnus.

Cookies (kakor) är små filer som webbplatsen sänder till användarens dator då användaren besöker webbplatsen. De webbsidor som Celia administrerar använder cookies. Läs mer om dataskydddet och vår användning av kakor

Nödvändiga cookies

Vi använder cookies för att genomföra tjänsternas grundläggande funktionaliteter (t.ex. inloggning och språkval). Sådana funktionaliteter är t.ex. inloggning och att komma ihåg dina språkval. Användare kan inte identifieras endast med hjälp av cookies.

Tredjepartskakor

Vår chattjänst Giosg använder cookies som behövs för att identifiera en session. Cookies och enhetsinformation gör det möjligt att individualisera användaren för tjänsten. 

Med Matomo Analytics mäter vi antalet besökare på olika delar av webbplatsen. Cookies används för att skapa en rapport om användningen av webbplatsen och antalet besökare. Man kan inte identifiera en enskild användare i rapporten. Matomo Analytics kopplar denna information med deras egna användarinformation, enligt deras egen dataskyddspolicy.