Siirry sisältöön

Palvelut yleisille kirjastoille

Celian äänikirjapalvelu ja CD-kirjakerhot kirjastossa

Celia tarjoaa saavutettavaa kirjallisuutta kirjaston sekä kirjaston asiakkaiden käyttöön. Celian palveluun liittyminen on helppoa!

Näin kirjastosi liittyy Celian yhteisöasiakkaaksi

Kirjaston liittymisprosessi

Toimi näin

  1. Liitä ensin kirjastosi Celian yhteisöasiakkaaksi verkkolomakkeella.
  2. Saat sähköpostiisi kirjaston yhteiset palvelun käytön tunnukset ja omat henkilökohtaiset tunnuksesi kirjastosi rekisteröijien hallintaan.
  3. Liitä henkilökuntaa rekisteröijiksi.
  4. Henkilökunta voi aloittaa asiakkaiden rekisteröinnit.

Lukemisesteinen asiakas (tai hänen yhteyshenkilönsä) ohjataan yleisessä kirjastossa Celian äänikirjapalvelun käyttäjäksi tai liitetään CD-kirjakerhoihin. Kirjasto voi myös perustaa lainattavan CD-äänikirjakokoelman. Lue lisää asiakkaan rekisteröinnistä Celian äänikirjapalvelun käyttäjäksi.

Kun kirjasto liittyy Celian yhteisöasiakkaaksi, se hyväksyy kirjaston ja Celian välisen sopimuksen ehdot. Jokainen kirjasto voi tehdä oman sopimuksensa Celian kanssa, niin pääkirjasto, sivukirjastot kuin muutkin yksiköt.

Lisätietoa
Lue lisää tunnuksista
Tutustu tarkempiin ohjeisiin
Celian asiakaspalvelu auttaa kirjastoasi kaikissa kysymyksissä ja ongelmatilanteissa.

Celia auttaa tarjoamaan saavutettavia kirjastopalveluita

infograafi, jossa on kuvattu Celian palvelujen potentiaalisten käyttäjien määrä (250 000 suomalaista). Grafiikassa on myös kuvattu Celian palvelu lyhyesti: äänikirjojen määrä (40 000), jakelutavat (verkko, mobiili ja CD-levyt) sekä se, että palveluun liitytään kirjastossa.

Arviolta ainakin 5 %:lla väestöstä on vakava lukemista haittaava este. He eivät voi käyttää yleisen kirjaston tavallista kokoelmaa kuin ehkä rajatuilta osin (esim. äänikirjat tai isotekstiset kirjat).

Tarjoa kirjastosi kautta apua saavutettavaa kirjallisuutta tarvitseville. Celian laajan kokoelman äärelle pääsy helpottaa sekä asiakkaiden elämää että kirjastojen työtä:

  • Celian palvelujen käyttö on ilmaista niin kirjastoille kuin asiakkaillekin.
  • Palvelujen käyttö on kirjaston henkilökunnalle helppoa, koska rekisteröijä (kirjaston henkilökuntaa) täyttää asiakkaasta verkkolomakkeen. Muuta ei tarvita.
  • Parannat monen kuntalaisen elämänlaatua, lue haastattelu.