Siirry sisältöön

Uutiset

Selkeä kieli on saavutettavuusteko – Saavutettavuuskirjasto Celia on mukana virkakielihaasteessa

Selkeä kielenkäyttö hyödyttää kaikkia, jotka lukevat ja tuottavat tekstejä. Tekstien selkeydellä on erityinen arvo etenkin nykyajan teksti- ja digiympäristöissä, sillä sen avulla voidaan helpottaa tiedonkäsittelyä, lisätä osallisuutta ja siten tehdä lukemisesta yhdenvertaisempaa kaikille. Selkeä kieli ja selkeät tekstit ovat keskeinen osa arjen kielellistä saavutettavuutta. Niiden avulla julkiset palvelut ovat ymmärrettävät ja tasavertaiset kaikille.

Kotimaisten kielten keskus Kotus on haastanut julkishallinnon organisaatiot virkakielihaasteeseen. Haaste pohjautuu tänä vuonna 20 vuotta täyttäneeseen hallintolakiin, jonka mukaan viranomaisten kielen tulee olla asiallista, selkeää ja ymmärrettävää. Kotus haastaa virkakielen tuottajat hyödyntämään heidän kaikille avoimia ja maksuttomia hyvän virkakielen kurssejaan uusien työntekijöiden perehdytyksessä sekä muussa tekstityön kehittämisessä.

Celia vastaa haasteeseen tiedottamalla kursseista sisäisessä viestinnässään, avaamalla henkilöstölle kurssien tueksi rakennetut yhteistyöskentelyn verkkoalustat lokakuun ajaksi ja ottamalla verkkokurssit osaksi uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Yhteisen työskentelyn tarkoituksena on tarjota tilaa teksteihin ja tekstintuottoon liittyville havainnoille ja ideoille, jotka koostetaan lokakuun lopuksi tekstityön jatkokehittämistä varten.

Katso myös:
Kaikille avoimet hyvän virkakielen verkkokurssit eOppivassa
Kotuksen johtajan Leena Nissilän kirjoitus virkakielihaasteesta Kotuksen sivuilla

Tietoa sivustolla käytetyistä evästeistä
Celian lehtivihreä C-tunnus.

Evästeet (cookies) ovat pieniä tiedostoja, jotka sivusto lähettää käyttäjän tietokoneelle sivustoa selattaessa. Celian hallinnassa olevat verkkosivut käyttävät evästeitä. Lue lisää tietosuojasta Celiassa ja Celian käyttämistä evästeistä.

Välttämättömät evästeet

Hyödynnämme evästeitä palveluiden perustoiminnallisuuksien toteuttamiseksi (esim. sisäänkirjautuminen ja käyttäjäkohtaiset kielivalinnat). Käyttäjää ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Kolmannen osapuolen evästeet

Chat-palvelumme (Giosg) käyttää evästeitä istunnon tunnistamiseen. Evästeet ja päätelaitetiedot mahdollistavat käyttäjän yksilöimisen palvelua varten.

Matomo Analytics -ohjelman avulla suoritamme yleisömittauksen sivustolla. Evästeiden avulla muodostetaan raportti verkkosivun käytöstä ja kävijämääristä. Raportista ei voi tunnistaa yksittäistä käyttäjää. Matomo Analytics yhdistää näitä tietoja omiin käyttäjätietoihinsa oman tietosuojapolitiikkansa mukaisesti.