Opetus- kulttuuriministeriön ja Näkövammaisten kirjaston tulossopimus vuosille 2012-2015 1. Arvot, toiminta-ajatus ja visio Arvot Kirjasto toteuttaa toiminnassaan opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan yhteisiä arvoja, joita ovat sivistys, hyvinvointi, demokratia ja luovuus. Kirjaston omat arvot - asiakaslähtöisyys, toimiva työyhteisö ja asiantuntevuus - ohjaavat kirjaston työntekijöiden toimintatapoja sekä suhtautumista asiakkaisiin, sidosryhmiin, työtovereihin ja omaan työhön. Toiminta-ajatus Näkövammaisten kirjaston toiminta-ajatuksena on antaa näkövammaisille ja muille lukemisesteisille mahdollisuus tiedonsaantiin, opiskeluun, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen ja virkistykseen. Tavoitteeseen päästään tarjoamalla käyttöön asiakaslähtöistä erityisaineistoa ja asiantuntijapalveluja. Kirjaston asiakaskunta koostuu näkövammaisista ja muista lukemisesteisistä henkilöistä, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi lukea tavallisia kirjoja, mm. lukihäiriöisistä. Erityisaineistoa tarvitsevaa asiakaskuntaa arvioidaan olevan vähintään 50 000. Visio Celia on asiantuntija saavutettavien kirjastopalveluiden tarjoajana ja aineistojen tuottajana tavoitteena kansalaisten tasa-arvo kirjallisuuden ja tiedon saannissa. Celia parantaa palveluiden saatavuutta, laatua ja tehokkuutta eKirjaston keinoin. eKirjasto tarjoaa digitaalisten kirjojen lisäksi uusia sisältöpalveluja verkossa sekä monikanavaisen kirjojen jakelumallin, jossa tietoverkon osuus kirjojen jakelukanavana vahvistuu jatkuvasti. Celia ohjaa mahdollisimman monen asiakkaan verkkopalvelujen käyttäjäksi ja tarjoaa digitaalisen kokoelmansa ja eKirjastopalvelut muiden palvelukanavien käyttööön. 2. Toimintaympäristön analyysi VM:n ja OKM:n toimintaympäristöhaasteista nousevia haasteita Celialle: - globalisaatio: kansainväliseen yhteistyöhön osallistuminen saavutettavan aineiston lisäämiseksi maailmassa ja kirjojen joustava siirtäminen maasta toiseen (global library) - kestävä kehitys: verkkokirjastohanke - tieteen ja teknologian kehitys: kirjojen verkkojakelu ja e-kirjojen tarjonnan lisääminen - väestön ikärakenteen kehitys: varautuminen palveluiden kysynnän kasvuun ja palveluiden turvaaminen myös uusille asiakkaille - maahanmuutto: maahanmuuttajien palvelu ei nykyisellään kuulu kirjaston lain piiriin, ellei henkilöllä ole vammaa tai sairautta - sivistyksen tulevaisuus: lukemisesteisten palveluiden hyvä hoitaminen nyt ja tulevaisuudessa, lasten ja nuorten palveluiden kehittäminen - elinkeinorakenteen ja työn muutos: oppikirjapalveluiden ja ammattikirjallisuuden turvaaminen lukemisesteisille - yhteiskunnan jakautuminen, monikulttuurisuus ja uusi yhteisöllisyys, painopisteenä lapset ja nuoret: lukemisesteisten lasten ja nuorten palveluiden turvaaminen ja kehittäminen 3. Viraston strategiset painopisteet osana kulttuuripolitiikan toimialan painotuksia Kulttuuripolitiikan vaikuttavuustavoitteita ovat yhteiskunnan kulttuurisen perustan vahvistaminen, luovan työn tekijöiden ja kulttuuripalveluiden tuottajien toimintaedellytysten parantaminen, kansalaisten kulttuuriin osallistumisen ja hyvinvoinnin edistäminen sekä kulttuurin taloudellisten vaikutusten vahvistaminen. Celia-kirjasto toteuttaa kulttuuripolitiikan strategiaa etenkin sen kohdassa kulttuuri ja kansalaiset. Celian saavutettavat palvelut parantavat lukemisesteisten elämänlaatua ja auttavat koulunkäynnissä ja opiskelussa. Painopisteenä toimintakaudella ovat lapset ja nuoret. Kielivähemmistöjen kirjallisuuden tarpeeseen vastataan jatkamalla vieraskielisen kirjallisuuden hankintaa. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään rakentamalla eKirjasto ja ottamalla uusia digitaalisia Daisy-tuotteita käyttöön. Celia toteuttaa kulttuuripolitiikan strategiaa myös sen kohdassa luovan työn tekijät/kulttuuri ja talous. Celia maksaa tekijänpalkkioita lainaamistaan ja myymistään kirjoista. 4. Tulostavoitteet 4.1. YHTEISKUNNALLINEN VAIKUTTAVUUS 1. Tasa-arvo kirjallisuuden ja tiedon saannissa: Celia tuottaa x % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta saavutettavaan muotoon 2009 31 % 2010 32 % 2011 30 % 2012 30 % 2013 30 % 2014 31 % 2015 31 % 2. Lukemisesteisten elämänlaadun parantuminen: Asiakastiedustelun väitteeseen ”Celia-kirjaston palvelut ovat parantaneet elämänlaatua” tai ”onko äänikirjoista ollut hyötyä koululaiselle tai opiskelijalle” x % tai useampi vastaa myöntävästi 2009 85 % 2010 88 % 2011 85 % 2012 85 % 2013 85 % 2014 85 % 2015 85 % 3. Potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen: palvelua käyttävien asiakkaiden määrä 2009 14 794 2010 15 516 2011 16 000 (toteumaennuste: 15 000; op-asiakkaissa myös ei-aktiiviset) 2012 16 000 2013 17 200 2014 18 900 2015 20 800 4. Kestävä kehitys/tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen: verkkolainojen osuus kokonaislainoista (lataukset ja suoratoisto) 2009 osuus kokonaislainoista 1,8 % 2010 osuus kokonaislainoista 2,5 % 2011 osuus kokonaislainoista 5 % (toteumaennuste: 5,5 %) 2012 osuus kokonaislainoista 10 % 2013 osuus kokonaislainoista 15 % 2014 osuus kokonaislainoista 20 % 2015 osuus kokonaislainoista 25 % 5. Lasten ja nuorten (ml. koululaiset ja opiskelijat) palvelun parantaminen 2011 Celian kirjatarjonnalla taataan lukemisesteisille koululaisille mahdollisuus lukudiplomin suorittamiseen 2012 Ihmisäänellä tuotettuja yhdistelmäkirjoja (teksti + ääni) tuotetaan ja tarjotaan lapsille ja nuorille Tuotantorajoitukset puretaan lukihäiriöisiltä korkea-asteen opiskelijoilta/ lisätään lasten- ja nuortenkirjojen tarjontaa Selvitetään lukihäiriöisten erityistarpeet Oppikirjojen tuotanto- ja toimitusperiaatteiden tarkistaminen käynnistyy 2013 X Lisätään yhteistyötä käsityöalan oppilaitosten kanssa koskettelukirjojen saamiseksi 2014 X 2015 X 6. Etsitään ratkaisuja, joilla voidaan tarjota Celia-kirjaston äänikirjoja laajemmalle asiakaskunnalle (sisältyy kirjastopolitiikkaan 2015) 2011 Käynnistetään tuotantoyhteistyö kustantajien kanssa Käynnistetään selvitys Celian äänikirjakokoelman tarjoamiseksi kustantajien käyttöön 2012 x 2013 x 2014 2015 7. Vaikutetaan yhteistyössä sidosryhmien kanssa digitaalisten palveluiden ja julkaisutoiminnan saavutettavuuteen yhteiskunnassa 2011 Kansainvälinen Daisy-seminaari Helsingissä 2012 Epub-formaatin käyttömahdollisuuksista viestiminen saavutettavuuden edistämiseksi kustantajien julkaisutarjonnassa 2013 X 2014 2015 8. Kirjaston lakiuudistus 2011 2012 Käynnistyy (sisältäen selvityksen lehtipalvelun sisällyttämisestä kirjaston palveluihin) 2013 x 2014 2015 4..2. TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS 1. Kokonaistuottavuus 2009 20 % 2010 16 % 2011 2 % 2012 2 % 2013 2 % 2014 2 % 2015 2 % 2. Taloudellisuus: kirjalainan keskihinta 2009 5,97 € 2010 5,60 € 2011 5,90 € (toteumaennuste: 5,8) 2012 5,8 € 2013 5,8 € 2014 5,8 € 2015 5,8 € 3. Taloudellisuus: oppikirjatoimituksen keskihinta 2009 208 € 2010 179 € 2011 208 (toteumaennuste: 170) 2012 170 2013 170 2014 170 2015 170 4. Sanasto-sopimuksen uudistaminen 2011 2012 x 2013 2014 2015 x 4.3. TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA 1. Palveluiden käyttö: kauno- ja tietokirjallisuuden lainat + 5 % 2009 947 945 2010 978 161 2011 1 030 000 (toteumaennuste 990 000, kasvaa 1,2 %) 2012 1 040 000 2013 1 100 000 2014 1 150 000 2015 1 200 000 2. Palveluiden käyttö: oppikirjatoimitukset (myydyt ja lainatut) + 10 % 2009 9 049 2010 9 788 2011 10 500 (toteumaennuste: myydyt 6000 + lainatut 4 200 = 10 200) 2012 11 000 2013 12 000 2014 13 000 2015 14 000 3. Kirjatuotanto: tuotetut uudet nimekkeet 2009 2 231 2010 2 277 2011 2 000 2012 2 300 2013 2 300 2014 2 600 2015 2 600 4. Asiakastyytyväisyys (1-5) 2009 4,1 2010 4,36 2011 4,1 2012 4,1 2013 4,1 2014 4,1 2015 4,1 5. eKirjastohanke ja verkkopalvelut 2011 Verkkojakelu laajenee verkkokuuntelulaitteilla tapahtuvaksi (DAVE) Uusia sisältötuotteita asetetaan tarjolle verkkoon eKirjaston palvelumalli on hahmotettu eKirjaston kokonaisarkkitehtuuri on hahmotettu 2012 Suoratoiston rinnalle äänikirjojen ja e-kirjojen lataus Verkkopalvelun käyttö ja sisällöt laajenevat eKirjastoarkkitehtuurin vaiheiden 1 ja 2 suunnittelu (vaihe 1: arkisto- ja kirjastojärjestelmät, vaihe 2: keskitetty verkkopalvelukokonaisuus) 2013 eKirjastoarkkitehtuurin vaiheiden 1 ja 2 on toteuttaminen käynnistyy Verkkopalvelun käyttö ja sisällöt laajenevat 2014 eKirjastoarkkitehtuurin vaiheet 1 ja 2 toteutettu eKirjastoarkkitehtuurin vaihe 3 käynnistyy (vaihe 3: tuotannonohjauksen ratkaisut, hajautettu jakelu) Verkkopalvelun käyttö ja sisällöt laajenevat 2015 eKirjastoarkkitehtuurin vaihe 3 toteutettu eKirjastoarkkitehtuurin vaihe 4 käynnistyy (wave-nauhat ja kuva-arkisto) Verkkopalvelun käyttö ja sisällöt laajenevat 6. Palvelutietouden lisääminen ja sidosryhmäviestinnän kehittäminen 2011 Verkkosivusto lukihäiriöisille yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton kanssa 2012 Viestintämallin suunnittelu vanhusalan laitoksille ja oppilaitoksille; erityisesti painotetaan uusia verkkopalveluita 2013 Viestintämallin suunnittelu yleisille kirjastoille, painopisteenä kirjastojen ohjaaminen uusien verkkopalveluiden käyttäjiksi 2014 Potentiaalisten asiakkaiden omaisten tavoittaminen 2015 X 7. Vieraskielisen kirjallisuuden tarjonnan lisääminen 2011 Sopimukset RNIB:n, Booksharen ja Medibusin kanssa 2012 Ulkomaisia hankintoja jatketaan sopimusten mukaisesti Etsitään uusia yhteistyökumppaneita (Venäjä) 2013 X 2014 X 2015 X 8. Kirjatuotannon kehittäminen ja tehostaminen 2011 Tuotantoyhteistyön vauhdittaminen äänikirjojen yhteistuotannossa Kustantajien EPub-formaatin hyödyntäminen Celian kirjatuotannossa Yhdistelmäkirjat ihmisäänellä - tuotanto käynnistyy 2012 X Suomenkielisen puhesynteesin kehittäminen käynnistyy 2013 X Kohokuvatuotannon uudistaminen käynnistyy 2014 X Daisy 4.0-kirjojen tuotanto käynnistyy MATHML-kirjojen tuotanto käynnistyy 2015 X Automatisoidun tuotannon pilotit 4.4. HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA JA KEHITTÄMINEN 1. Henkilötyövuodet 2009 57,8 2010 55,7 2011 52 2012 52 2013 52 2014 50 2015 50 2. Työtyytyväisyys (1-5) 2009 3,38 2010 3,42 2011 3,45 2012 3,48 2013 3,5 2014 3,55 2015 3.6 4. Palkkausjärjestelmäuudistus 2011 x 2012 X 2013 5. Organisaatiouudistus ja toimintakulttuurin muutos 2011 x 2012 x 2013 5. Voimavarat 2012 Nettomääräraha 6 412 000 euroa (hallituksen esitys) Siirtomääräraha 2 400 000 euroa Tuloilla katetaan 155 000 euron osuus kustannuksista. 6. Voimassaolo ja seuranta Tämän sopimuksen seuranta toteutetaan vuosittaisissa seurantakokouksissa maalis-huhtikuussa. Tulostavoitesopimuksen toteuttamista voidaan käsitellä muinakin ajankohtina pidettävissä seurantakokoukissa. Tulossopimusta voidaan tarkentaa vuosittain ennen kutakin alkavaa toimintavuotta ottaen huomioon mahdolliset valtion talousarviossa tehdyt muutokset. Opetusministeriö vahvistaa vuosittain Näkövammaisten kirjastolle tulostavoitteet tämän tulossopimuksen ja sen tarkistusten pohjalta. Helsingissä ______ päivänä _______ kuuta _________. Opetus- ja kulttuuriministeriö Näkövammaisten kirjasto ________________________________ _________________________________ Ylijohtaja Kirjastonjohtaja Riitta Kaivosoja Marketta Ryömä _____________________________ _________________________________ Kirjastoasiainneuvos Talous- ja hallintojohtaja Barbro Wigell-Ryynänen Sami Nokelainen