Opetus- kulttuuriministeriön ja Näkövammaisten kirjaston tulossopimus vuosille 2011-2013 1. Arvot, toiminta-ajatus ja visio Arvot Kirjasto toteuttaa toiminnassaan opetusministeriön hallinnonalan yhteisiä arvoja, joita ovat sivistys, hyvinvointi, demokratia ja luovuus. Kirjaston omat arvot - asiakaslähtöisyys, toimiva työyhteisö ja asiantuntevuus - ohjaavat kirjaston työntekijöiden toimintatapoja sekä suhtautumista asiakkaisiin, sidosryhmiin, työtovereihin ja omaan työhön. Toiminta-ajatus Näkövammaisten kirjaston toiminta-ajatuksena on antaa näkövammaisille ja muille lukemisesteisille mahdollisuus tiedonsaantiin, opiskeluun, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen ja virkistykseen. Tavoitteeseen päästään tarjoamalla käyttöön asiakaslähtöistä erityisaineistoa ja asiantuntijapalveluja. Kirjaston asiakaskunta koostuu näkövammaisista ja muista lukemisesteisistä henkilöistä, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi lukea tavallisia kirjoja, mm. lukihäiriöisistä. Erityisaineistoa tarvitsevaa asiakaskuntaa arvioidaan olevan vähintään 50 000. Visio Celia-kirjasto on johtava palvelukeskus, joka tarjoaa saavutettavia tuotteita ja palveluja näkövammaisille ja lukemisesteisille henkilöille tavoitteena kansalaisten tasa-arvo kirjallisuuden ja tiedon saannissa. 2011 – 2013 palveluiden saatavuutta, laatua ja tehokkuutta parannetaan verkkokirjaston keinoin. Verkkokirjasto tarjoaa digitaalisten kirjojen lisäksi uusia sisältöpalveluja verkossa sekä monikanavaisen jakelumallin, jossa tietoverkon osuus jakelukanavana vahvistuu jatkuvasti. 2. Toimintaympäristön analyysi VM:n ja OKM:n toimintaympäristöhaasteista nousevia haasteita Celialle: - globalisaatio: kansainväliseen yhteistyöhön osallistuminen saavutettavan aineiston lisäämiseksi maailmassa ja kirjojen joustava siirtäminen maasta toiseen (global library) - kestävä kehitys: verkkokirjastohanke - tieteen ja teknologian kehitys: kirjojen verkkojakelu ja e-kirjojen tarjonnan lisääminen - väestön ikärakenteen kehitys: varautuminen palveluiden kysynnän kasvuun ja palveluiden turvaaminen myös uusille asiakkaille - maahanmuutto: maahanmuuttajien palvelu ei nykyisellään kuulu kirjaston lain piiriin, ellei henkilöllä ole vammaa tai sairautta - sivistyksen tulevaisuus: lukemisesteisten palveluiden hyvä hoitaminen nyt ja tulevaisuudessa, lasten ja nuorten palveluiden kehittäminen - elinkeinorakenteen ja työn muutos: oppikirjapalveluiden ja ammattikirjallisuuden turvaaminen lukemisesteisille - yhteiskunnan jakautuminen, monikulttuurisuus ja uusi yhteisöllisyys, painopisteenä lapset ja nuoret: lukemisesteisten lasten ja nuorten palveluiden turvaaminen ja kehittäminen 3. Viraston strategiset painopisteet osana kulttuuripolitiikan toimialan painotuksia Kulttuuripolitiikan strategian painopisteitä vuoteen 2020 ovat: kulttuurisen perustan vahvistaminen, luovan työn tekijät, kulttuuri ja kansalaiset sekä kulttuuri ja talous. Celia-kirjasto toteuttaa kulttuuripolitiikan strategiaa etenkin sen kohdassa kulttuuri ja kansalaiset. Celian saavutettavat palvelut parantavat lukemisesteisten elämänlaatua ja auttavat koulunkäynnissä ja opiskelussa. Painopisteenä toimintakaudella ovat lapset ja nuoret. Kielivähemmistöjen kirjallisuuden tarpeeseen vastataan lisäämällä vieraskielisen kirjallisuuden hankintaa. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään rakentamalla verkkokirjasto. Celia toteuttaa kulttuuripolitiikan strategiaa myös sen kohdassa luovan työn tekijät/kulttuuri ja talous. Celia maksaa tekijänpalkkioita lainaamistaan ja myymistään kirjoista. Äänikirjamyyntiä suuren yleisön käyttöön selvitetään. 4. Tulostavoitteet 4.1. YHTEISKUNNALLINEN VAIKUTTAVUUS 1. Tasa-arvo kirjallisuuden ja tiedon saannissa: Celia tuottaa x % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta saavutettavaan muotoon 2009 31 % 2011 30 % 2012 30 % 2013 30 % 2. Lukemisesteisten elämänlaadun parantuminen: Asiakastiedustelun väitteeseen ”Celia-kirjaston palvelut ovat parantaneet elämänlaatua” tai ”onko äänikirjoista ollut hyötyä koululaiselle tai opiskelijalle” x % tai useampi vastaa myöntävästi 2009 85 % 2011 85 % 2012 85 % 2013 85 % 3. Potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen: palvelua käyttävien asiakkaiden määrä 2009 15 000 2011 16 000 2012 17 500 2013 19 000 4. Kestävä kehitys/tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen: verkkolainojen osuus kokonaislainoista (lataukset ja suoratoisto) 2009 osuus kokonaislainoista 2 % 2011 osuus kokonaislainoista 5 % 2012 osuus kokonaislainoista 10 % 2013 osuus kokonaislainoista 20 % 5. Lasten ja nuorten (ml. koululaiset ja opiskelijat) palvelun parantaminen 2011 Celian kirjatarjonnalla taataan lukemisesteisille koululaisille mahdollisuus lukudiplomin suorittamiseen 2012 Lisätään ihmisäänellä tuotettuja yhdistelmäkirjoja (teksti + ääni) lapsille ja nuorille 2013 Lisätään yhteistyötä käsityöalan oppilaitosten kanssa koskettelukirjojen saamiseksi 6. Etsitään ratkaisuja, joilla voidaan tarjota Celia-kirjaston äänikirjoja laajemmalle asiakaskunnalle (sisältyy kirjastopolitiikkaan 2015) 2011 Käynnistetään selvitys äänikirjamyynnistä suurelle yleisölle 2012 x 2013 x 7. Vaikutetaan yhteistyössä sidosryhmien kanssa digitaalisten palveluiden ja julkaisutoiminnan saavutettavuuteen yhteiskunnassa 2011 Kansainvälinen Daisy-seminaari Helsingissä 2012 Epub-formaatin käyttömahdollisuuksista viestiminen saavutettavuuden edistämiseksi kustantajien julkaisutarjonnassa 2013 X 8. Kirjaston lakiuudistus 2011 2012 Käynnistyy (sisältäen selvityksen lehtipalvelun sisällyttämisestä kirjaston palveluihin) 2013 x 4..2. TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS 1. Kokonaistuottavuus 2009 20 % 2011 2 % 2012 2 % 2013 2 % 2. Taloudellisuus: kirjalainan keskihinta 2009 5,97 € 2011 5,90 € 2012 5,85 € 2013 5,80 € 3. Taloudellisuus: oppikirjatoimituksen keskihinta 2009 208,15 € 2011 208 2012 198 2013 198 4. Sanasto-sopimuksen uudistaminen 2011 2012 x 2013 4.3. TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA 1. Palveluiden käyttö: kauno- ja tietokirjallisuuden lainat + 5 % 2009 947 945 2011 1 030 000 2012 1 066 000 2013 1 120 000 2. Palveluiden käyttö: oppikirjatoimitukset (myydyt ja lainatut) + 10 % 2009 9 049 2011 10 500 2012 11 500 2013 12 500 3. Kirjatuotanto: tuotetut uudet nimekkeet 2009 2 231 2011 2 000 2012 2 000 2013 2 000 4. Asiakastyytyväisyys (1-5) 2009 4,1 2011 4,1 2012 4,1 2013 4,1 5. Verkkokirjaston rakentaminen, verkkopalvelut ja digitaalinen arkisto 2011 Verkkojakelu laajenee verkkokuuntelulaitteilla tapahtuvaksi (DAVE) Uusia sisältötuotteita asetetaan tarjolle verkkoon Verkkokirjaston palvelumalli on hahmotettu Verkkokirjaston kokonaisarkkitehtuuri on hahmotettu 2012 Suoratoiston rinnalle äänikirjojen ja e-kirjojen lataus Verkkopalvelun käyttö ja sisällöt laajenevat Verkkokirjastoarkkitehtuurin vaiheiden 1 ja 2 suunnittelu jatkuu (vaihe 1: arkisto- ja kirjastojärjestelmä, vaihe 2: keskitetty verkkopalvelukokonaisuus) 2013 Verkkokirjastoarkkitehtuurin vaiheet 1 ja 2 on toteutettu Verkkopalvelun käyttö ja sisällöt laajenevat 6. Palvelutietouden lisääminen ja sidosryhmäviestinnän kehittäminen 2011 Verkkosivusto lukihäiriöisille yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton kanssa 2012 Viestintämallin suunnittelu vanhusalan laitoksille ja oppilaitoksille; erityisesti painotetaan uusia verkkopalveluita 2013 Viestintämallin suunnittelu yleisille kirjastoille, painopisteenä kirjastojen ohjaaminen uusien verkkopalveluiden käyttäjiksi 7. Vieraskielisen kirjallisuuden tarjonnan lisääminen 2011 Sopimukset RNIB:n, Booksharen ja Medibusin kanssa 2012 Etsitään uusia yhteistyökumppaneita 2013 X 8. Kirjatuotannon kehittäminen ja tehostaminen 2011 Tuotantoyhteistyön vauhdittaminen äänikirjojen yhteistuonnossa Kustantajien EPub-formaatin hyödyntäminen Celian kirjatuotannossa (selvitys/pilotti) Etsitään ja otetaan käyttöön mahdollisimman nopea, tehokas ja automaattinen tapa tuottaa materiaalia verkkoon Yhdistelmäkirjat ihmisäänellä - tuotanto käynnistyy 2012 X 2013 Kohokuvatuotannon uudistaminen 4.4. HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA JA KEHITTÄMINEN 1. Henkilötyövuodet 2009 57,8 2011 52 2012 52 2013 52 2. Työtyytyväisyys (1-5) 2009 3,38 2011 3,45 2012 3,48 2013 3,5 4. Palkkausjärjestelmäuudistus 2011 x 2012 2013 5. Organisaatiouudistus ja toimintakulttuurin muutos 2011 x 2012 x 2013 5. Voimavarat 2011 Nettomääräraha 6 447 000 euroa Siirtomääräraha 1 171 000 euroa Tuloilla katetaan 140 000 euron osuus kustannuksista. 6. Voimassaolo ja seuranta Tämän sopimuksen seuranta toteutetaan seurantakokouksissa maalis-huhtikuussa vuodesta 2012 alkaen. Tulostavoitesopimuksen toteuttamista voidaan käsitellä muinakin ajankohtina pidettävissä seurantakokouksissa. Tulossopimusta voidaan tarkentaa vuosittain ennen kutakin alkavaa toimintavuotta ottaen huomioon mahdolliset valtion talousarviossa tehdyt muutokset. Helsingissä ______ päivänä _______ kuuta _________. Opetus- ja kulttuuriministeriö Näkövammaisten kirjasto ________________________________ _________________________________ Ylijohtaja Kirjastonjohtaja Riitta Kaivosoja Marketta Ryömä _____________________________ _________________________________ Kulttuuriasiainneuvos Talous- ja hallintojohtaja Barbro Wigell-Ryynänen Sami Nokelainen