Celia – Näkövammaisten kirjasto Toimintakertomus 2007 117. toimintavuosi Sisällysluettelo 1 Johdon katsaus toimintaan 2 Vaikuttavuus 3 Toiminnallinen tehokkuus 3.1 Toiminnan taloudellisuus 3.2. Toiminnan tuottavuus 3.3. Maksullisen toiminnan tulos ja kannattavuus 4 Tuotokset ja laadunhallinta 4.1. Oppimateriaalipalvelut 4.1.1. Suoritteiden määrät ja tuotetut julkishyödykkeet 4.1.2. Palvelukyky sekä suoritteiden ja julkishyödykkeiden laatu 4.2 Kirjastopalvelut 4.2.1 Suoritteiden määrät ja tuotetut julkishyödykkeet 4.2.2 Palvelukyky sekä suoritteiden ja julkishyödykkeiden laatu 4.3 Asiantuntijatoiminta ja kansainvälinen toiminta 4.4 Hallinto sekä yhteiset teknologiat ja kehittäminen 5 Henkisten voimavarojen ylläpito ja kehittäminen 6 Tilinpäätösanalyysi 7 Sisäisen valvonnan arviointi ja vahvistuslausuma Liitteet Liite 1: Braille-neuvottelukunnan toimintakertomus 2007 Liite 2: Celia-kirjaston organisaatio 31.12.2007 Liite 3: Johtokunnan jäsenet Taulukot Kirjastopalveluiden asiakkaat ja palveluiden käyttö aineistolajeittain 2007 Oppikirjapalveluiden asiakkaat ja palveluiden käyttö aineistolajeittain 2007 30 Palveluiden kehittyminen Kirjahankinnat kirjakokoelmaan 2007 Kirjakokoelma 31.12.2007 Kirjakokoelman kehittyminen Kirjaston oma kirjatuotanto 2007 Kirjatuotanto 1998 – 2007 Toimintakertomus on hyväksytty Celia – Näkövammaisten kirjaston johtokunnan kokouksessa 6.3.2008. Toiminta-ajatus Celia – Näkövammaisten kirjaston toiminta-ajatuksena on luoda maamme näkövammaisille ja muille lukemisesteisille mahdollisuus tiedonsaantiin, opiskeluun, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen ja virkistykseen tuottamalla ja tarjoamalla käyttöön asiakkaiden tarpeet huomioon ottavaa erityisaineistoa ja asiantuntijapalveluja. Visio Celia-kirjasto on vahva osaaja kirjallisuuden tuottajana ja välittäjänä. Kirjaston tavoitteena on taata näkövammaisille ja muille lukemisesteisille henkilöille tasa-arvoinen asema kirjallisuuden ja tiedon saannissa. Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, laatua ja tehokkuutta digitaalisen kirjaston keinoin ja osana yleistä kirjastoverkkoa. Digitaalinen kirjasto käsittää digitaaliset tuotteet, monikanavaisen palvelumallin ja uudet jakelukanavat, kuten verkkopalvelut. Kirjojen lainauksesta siirrytään kohti jakelua. Tavoitteiden saavuttamiseksi on muodostettu Celia 2008 -kehittämisohjelma. Kohderyhmä Celia – Näkövammaisten kirjasto palvelee kaikkia lukemisesteisiä, kuten sokeita, heikkonäköisiä, kuurosokeita, afaatikkoja, kehitysvammaisia, lihastautia sairastavia ja lukihäiriöisiä. Näkövammaisia arvioidaan olevan Suomessa 80 000 ja muihin vammaisryhmiin kuuluvia vähintään sama määrä. Toimintatapa Celia – Näkövammaisten kirjasto on opetusministeriön hallinnonalaan kuuluva valtion laitos, jonka toiminnasta on säädetty lailla 638/96 ja asetuksella 639/96. Tekijänoikeuslaki ohjaa kirjaston ääni-, piste- ja muuta kirjatuotantoa. Celia – Näkövammaisten kirjasto on merkittävin ääni- ja pistekirjojen tuottaja ja valmistaja Suomessa. Kirjaston toiminta on valtakunnallista. Kirjasto toimii myös ääni- ja pistekirjojen valtakunnallisena keskuskirjastona, josta myös muut kirjastot voivat lainata kirjoja lukemisesteisille asiakkailleen. Celia – Näkövammaisten kirjaston yhteydessä toimii Braille-neuvottelukunta, joka on pistekirjoituksen ja näkövammaisten oppimateriaalien asiantuntijaelin. Neuvottelukunnan tehtävistä on säädetty Näkövammaisten kirjaston asetuksessa 639/96. Arvot Asiakaslähtöisyys Arvostamme asiakkaitamme ja otamme palveluissamme ja niiden kehittämisessä huomioon heidän tarpeensa. Palvelemme asiakkaitamme luotettavasti ja tehokkaasti. Toimiva työyhteisö Otamme vastuun omasta työstämme ja arvostamme toisiamme ja toistemme työtehtäviä. Teemme yhteistyötä toistemme kanssa toimien innostavasti, kannustavasti, avoimesti ja joustavasti. Toimimme tuloksellisesti hyödyntäen voimavarat parhaalla mahdollisella tavalla. Asiantuntevuus Teemme työmme ammattitaitoisesti ja asiantuntevasti. Haluamme oppia uutta, seurata aikaamme ja kehittyä työssämme ja toiminnassamme. Olemme aktiivisessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa. 1 Johdon katsaus toimintaan Palveluille on kysyntää: palveluiden käyttö on kaksinkertaistunut Celia-kirjasto käynnisti vuonna 2004 digitaalisen kirjaston kehittämisohjelman, jota on johdonmukaisesti toteutettu nyt neljän vuoden ajan. Näinä vuosina monia kehittämis- ja uudistusprojekteja on toteutettu tai ne ovat parhaillaan käynnissä. Vuosi 2006 oli strategian toteuttamisessa merkittävin, sillä silloin uudistusten vaikutukset alkoivat selkeästi näkyä myös palveluissa. Vuonna 2007 ohjelman vaikutukset voidaan nähdä entistä paremmin. Strategian tavoitteena on parantaa kirjaston palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta. Tässä työssä Celia-kirjasto on onnistunut hyvin. Kirjaston strategian toteutumisesta kertoo oheinen taulukko, jossa on verrattu kirjaston toimintaa ennen uudistusten käynnistymistä ja vuonna 2007: Daisy-omakirjalainauksen käyttöönoton ansiosta kirjaston lainaus on lisääntynyt 96 % vuodesta 2005. Kirjastolla on mahdollisuus palvella laajempaa asiakaskuntaa kuin aiemmin. Kirjaston asiakasmäärä onkin noussut 18 % kahden vuoden aikana. Postimaksukustannukset ovat puolittuneet samalla kun lainaus on lähes kaksinkertaistunut. Digitaalinen kirjasto ei ole vielä kokonaan valmis. Käynnissä on Daisy-tuoteperheeseen kuuluvien uusien tuotteiden ja tuotantomenetelmien käyttöönotto, kokoelman digitointi sekä verkkopalvelujen ja verkkojakelun kehittäminen. Työn alla on myös tuotantorajoitusten purkaminen oppikirjapalveluissa. Nämä ovat vuoden 2008 keskeisiä painopisteitä. Niiden vaikutukset näkyvät selvemmin vasta vuonna 2009, jolloin uudet toimintatavat ja palvelut vakiinnutetaan käytäntöön. Kiitän Celia-kirjaston henkilökuntaa ja esimiehiä sekä kirjaston johtokuntaa hyvästä yhteistyöstä ja innostuneesta otteesta kirjaston asiakkaiden hyväksi. Marketta Ryömä Kirjastonjohtaja marketta.ryoma@celialib.fi 2 Vaikuttavuus Celia-kirjaston toiminnan yhteiskunnallisena tavoitteena on kansalaisten tasa-arvo kirjallisuuden saannissa sekä koulunkäynnissä ja opiskelussa. Kirjasto toteuttaa omalta osaltaan opetusministeriön tavoitteita tasa-arvoisten ja saavutettavien koulutus- ja kirjastopalveluiden järjestämiseksi. Kirjasto toteuttaa yhteiskunnallista vaikuttavuustavoitettaan ensisijaisesti perustoimintansa – kirjatuotannon ja kirjallisuuden käyttöön välittämisen – kautta. Kirjasto ylläpitää saavutettavaa kirjatarjontaa ja tuottaa erityisaineistoja, joita se välittää asiakaskuntansa käyttöön lainaamalla postitse tai verkkoteitse, myymällä tai yleisten kirjastojen välityksellä. Kirjasto toimii myös alansa asiantuntijalaitoksena. Celian asiantuntijatyöllä saavutettavuuden edistämiseksi suomalaisessa yhteiskunnassa on selkeä yhteiskunnallinen ulottuvuus. Kirjaston asiantuntijatoiminta on kuitenkin suppeata voimavarojen ohjautuessa ydintoiminnan hoitamiseen ja kehittämiseen. Celia-kirjaston, niin kuin muidenkin kirjastojen, palveluiden yhteiskunnallista arvoa, vaikutusta, merkitystä ja hyötyä pystytään arvioimaan vain osittain kirjastojen keräämien tilastollisten tietojen avulla. Erilaisten tutkimusten ja selvitysten mukaan kirjastopalveluiden yhteiskunnallinen vaikutus ilmenee ainakin seuraavilla alueilla: - parantunut elämisen laatu ja mahdollisuus nauttia kulttuurista ja taiteesta - tasa-arvoinen ja maksuton pääsy tietoon - yksilöiden ja kansan sivistystason, koulutustason ja oppimisen kehittyminen - parempi menestyminen opiskelussa, tutkimuksessa ja ammatinharjoittamisessa - muutokset ihmisten tietojen ja taitojen tasossa, asenteissa ja käytöksissä - omaehtoisen toiminnan vahvistuminen - luovuuden ja innovatiivisuuden vahvistuminen - syrjäytymisen väheneminen ja parempi sosiaalinen sopeutuminen - julkisen informaation parempi saavutettavuus Edellä kuvattua yhteiskunnallista vaikuttavuutta ei tavanomaisen vuositilastoinnin avulla ole mahdollista arvioida. Strategiset vaikuttavuustavoitteet Celia-kirjastolla on kolme pitkän tähtäyksen strategista vaikuttavuustavoitetta, jotka ovat: - näkövammaiset ja muut lukemisesteiset koululaiset ja opiskelijat saavat tarvitsemansa oppimateriaalin - näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten kirjallisuuden ja tiedon tarpeeseen vastataan - näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten tiedon saannin edellytykset ja palveluiden saatavuus paranee Kirjaston onnistuminen yhteiskunnallisten tavoitteiden toteuttamisessa on sidoksissa kirjaston palvelukykyyn ja palvelutarjontaan suhteessa potentiaaliseen asiakaskuntaan ja asiakkaiden tarpeisiin. Vaikuttavuuden kuvauksena seuraavassa käytetään sekä sanallista kerrontaa että soveltuvin osin suoritteiden määrätietoja ja suhdelukuja. Arviot ovat kirjaston itsearvioinnin tuloksena tuotettuja. Tarkemmat erittelyt, tilastolliset kehitystrendit sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset on luettavissa toimintakertomuksen muista luvuista ja liitetaulukoista. 1) Näkövammaiset ja lukemisesteiset henkilöt saavat tarvitsemansa oppimateriaalin Näkövammaiset ja muut lukemisesteiset koululaiset käyvät koulua pääsääntöisesti oman kunnan peruskoulussa tai lukiossa ja jatkavat niistä toisen tai kolmannen asteen oppilaitoksiin ja korkeakouluihin. Erityiskoulut ja -oppilaitokset tukevat toiminnallaan tätä pääväylää. Celia-kirjaston tehtävänä on mahdollistaa lukemisesteisten koulunkäynti ja opiskelu tuottamalla koulunkäynnissä ja opiskelussa tarvittavat oppikirjat saavutettavaan muotoon: äänikirjoiksi, pistekirjoiksi tai elektronisiksi kirjoiksi. Kirjaston palvelut ovat perus- ja toiselle asteelle maksullisia, korkea-asteelle maksuttomia. Oppikirjapalvelujen yhteiskunnallista vaikuttavuutta voidaan arvioida seuraavien tunnuslukujen valossa: - oppikirjapalveluja käyttävien määrä suhteessa potentiaaliseen asiakaskuntaan - kirjaston vuosittain tuottamien oppikirjojen määrä suhteessa Suomessa julkaistuihin oppikirjoihin - oppikirjapalveluiden käyttö ja sen kehittyminen - palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys Suomessa julkaistiin vuonna 2006 2 500 oppikirjanimekettä. Näistä kirjasto tuotti vuonna 2007 saavutettavaan muotoon 600 eli neljänneksen. Perus- ja toisella asteella opiskelee erityisopetuksessa kaikkiaan noin 45 000 lasta tai nuorta. Korkea-asteella opiskelevien lukemisesteisten määrästä kirjastolla ei ole tietoa. Kirjasto arvioi äänikirjoja tai pistekirjoja tarvitsevien koululaisten ja opiskelijoiden määräksi noin 5 000. Heistä noin 500 on näkövammaisia ja 4 500 muita lukemisesteisiä, lähinnä lukihäiriöisiä. Tästä kokonaismäärästä kirjasto on toistaiseksi tavoittanut noin viidenneksen. Kirjasto arvioi palvelunsa tason näkövammaisille peruskoululaisille ja lukiolaisille (noin 300 henkilöä) varsin hyväksi, kun otetaan huomioon, että kirjasto valmistaa monia saman oppiaineen kirjasarjoja ja valmistaa samasta kirjanimekkeestä erilaisia versioita (äänikirja, pistekirja, elektroninen kirja). Näkövammaisten toisen asteen opiskelijoiden kirjatilaukset kirjasto on pystynyt toteuttamaan. Kirjasto arvioi palvelun tason näkövammaisille korkeakouluopiskelijoille (noin 40 opiskelijaa) melko hyväksi, vaikka kirjasto ei voi sitoutua valmistamaan kaikkia opiskelussa tarvittavia kirjoja, vaan ainoastaan tutkintovaatimuksissa olevat tenttikirjat. Voimavarojen puitteissa kirjasto valmistaa myös muita opiskelussa, esimerkiksi opinnäytetyön tekemisessä, tarvittavia kirjoja. Oppikirjapalvelu lukihäiriöisille parantui vuonna 2006, kun kirjasto käynnisti Daisy-oppikirjojen myynnin. Tällöin Daisy-äänikirjoja oli mahdollista ostaa myös lukihäiriöisten käyttöön. Kirjasto ei kuitenkaan vielä ole tuottanut uusia oppikirjanimekkeitä lukihäiriöisten tarpeisiin, vaan ainoastaan myynyt olemassa olevia nimekkeitä. Tähän tilanteeseen kirjasto hakee nyt ratkaisua toisaalta kehittämällä tehokkaampia tapoja tuottaa oppikirjoja (esimerkiksi puhesynteesikirjat korkeakoulutasolle), toisaalta käyttämällä siirtomäärärahoja perus- ja toisen asteen kirjojen tuottamiseen. 2) Näkövammaisten ja lukemisesteisten kirjallisuuden ja tiedon tarpeeseen vastataan Celia-kirjasto toimii valtakunnallisena kirjastona palvellen eri puolella Suomea asuvia asiakkaita. Suurin osa asiakkaista on henkilöasiakkaita, mutta kirjastolla on myös laitosasiakkaita, kuten yleisiä kirjastoja sekä vanhain- ja hoivakoteja. Lainauspalvelut ovat maksuttomia. Kirjastopalveluja varten kirjasto tuottaa kauno- ja tietokirjallisuutta saavutettavaan muotoon, ylläpitää kirjakokoelmaa ja lainaa siitä kirjoja. Lainauspalvelun rinnalla kirjasto tarjoaa pienimuotoista oheis- ja lisäarvopalvelua, joista merkittävin on lasten satutunnit. Kirjastopalvelujen yhteiskunnallista vaikuttavuutta voidaan arvioida seuraavien tunnuslukujen valossa: - kirjaston palveluja käyttävien henkilöiden määrä suhteessa potentiaaliseen asiakaskuntaan - kirjatarjonnan määrä - kirjaston vuosittain tuottamien saavutettavien kirjojen määrä suhteessa Suomessa julkaistavaan kirjallisuuteen - kirjaston palveluiden käyttö ja sen kehittyminen - palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys Celialla oli vuonna 2007 14700 asiakasta, mikä on 1300 asiakasta edellisvuotta enemmän. Asiakasmäärällä mitattuna vaikuttavuus lisääntyi, mutta potentiaalista asiakaskuntaa on edelleen runsaasti. Kirjasto arvioi, että ääni- ja pistekirjojen tarvitsijoita on noin 40000 eli noin prosentti väestöstä. Kirjasto on tavoittanut noin kolmanneksen palveluidensa tarvitsijoista. Potentiaalisessa asiakaskunnassa on runsaasti heikkonäköisiä ikäihmisiä ja lukihäiriöisiä henkilöitä. Todellisuudessa kirjaston palveluiden käyttäjiä on jonkin verran enemmän kuin 14700, sillä Celia-kirjasto tarjoaa palveluitaan käytettäväksi myös yleisten kirjastojen kautta. Kirjaston tulossopimuksen mukaan kirjaston tuli tuottaa uusia kauno- ja tietokirjallisuuden nimekkeitä näkövammaisille ja muille lukemisesteisille soveltuvassa muodossa määrä, joka on noin kolmannes Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta. Kirjasto tuotti vuoden aikana 1 340 uutta kauno- tai tietokirjanimekettä, mikä on 33 % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta (4070 nimekettä). Kaikki kirjaston tuottamat nimekkeet eivät kuitenkaan ole eri nimekkeitä, koska samasta nimekkeestä voidaan tehdä erilaisia versioita asiakastarpeiden mukaan. Kun verrataan pelkkää äänikirjatuotantoa (906 nimekettä) Suomessa julkaistavaan yleiseen kirjallisuuteen, on prosenttiosuus 22 %. Celian mahdollisuudet saattaa vanha analoginen kirjakokoelma digitaaliseen muotoon asiakkaiden käytettäväksi vaikuttavat kirjaston kirjatarjonnan laajuuteen. Kirjastolla on käytettävissään määräraha kokoelman digitointiin lähivuosien kuluessa. Vuoden 2007 loppuun mennessä oli digitoitu noin kolmannes vanhasta kokoelmasta. Kirjaston kirjatarjonnan taso on pohjoismaisittain tarkasteltuna varsin hyvä. Kirjoja lainattiin 683400 kertaa, mikä on 51 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Palveluiden käyttö – ja siten myös tarjolla olevan kirjakokoelman käyttö – lisääntyi erittäin paljon. Palveluiden käytöllä mitattuna kirjaston yhteiskunnallinen vaikuttavuus lisääntyi merkittävästi. 3) Näkövammaisten ja lukemisesteisten tiedon saannin edellytykset ja palveluiden saatavuus paranee Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta huomionarvoista on myös se kehittämistoiminta, jota kirjasto toteuttaa omien palveluidensa parantamiseksi ja siten yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäämiseksi, sekä se asiantuntijatyö, jolla kirjasto on edistänyt saavutettavuutta yhteiskunnassa. Tähän on koottu joitakin kirjaston tulossopimuksen keskeisiä tavoitteita opetusministeriön strategiset painotukset huomioon ottaen. Osana hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmaa valtion laitoksia ohjataan ottamaan käyttöön tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä ratkaisuja palveluiden laadun, tehokkuuden ja saatavuuden parantamiseksi. Celia-kirjastossa digitaalisten tuotteiden ja palveluiden käyttöönotto on ollut monen vuoden hanke, josta digitaalisten Daisy-äänikirjojen omakirjalainaus on ollut merkittävin. Tämä uudistus on mahdollistanut kirjaston palveluiden käytön voimakkaan kasvun sekä tuottavuuden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisääntymisen. Verkkopalvelua kehitetään edelleen. Lastenkulttuurin edistäminen on ollut yhtenä opetusministeriön painopisteenä usean vuoden ajan. Kirjastoon perustettiin virkajärjestelyin lastenkirjastonhoitajan virka vuonna 2006 ja lastenkirjastotoiminta on kyetty vakiinnuttamaan huolimatta siitä, että palvelu on verraten kustannuksia sitovaa. Lasten koskettelukirjojen laadun ja saatavuuden edistämiseksi kirjasto on ollut mukana EU:n rahoittamassa Tactus-koskettelukirjaprojektissa vuodesta 2002 lähtien. Projekti päättyy vuoden 2008 aikana. Tactus-projektin ansiosta kirjasto on saanut kokoelmaansa vuosittain merkittävän määrän uusia lasten koskettelukirjoja. Samalla suomalaista koskettelukirjaosaamista on onnistuneesti viety ulkomaille. Celian tavoitteena on lisätä yhteistyötä muiden kirjastojen kanssa. Tällä tavoin kirjasto toteuttaa omalta osaltaan opetusministeriön aluestrategiaa, kulttuurin saavutettavuusstrategiaa sekä ESOK-hanketta (esteetön opiskelu korkea-asteen oppilaitoksissa). Celia-kirjaston äänikirjojen lainaus yleisten kirjastojen kautta on lisääntynyt viime vuosien aikana, mutta vuonna 2007 lainauksen kasvu taittui. Yhtenä syynä tähän on Celia-kirjaston tehokas omakirjalainauskäytäntö. Se on mahdollistanut asiakkaaksi pääsyn suoraan Celian asiakkaaksi ja samalla Daisy-kuuntelulaitteen saanti on helpottunut. Yhteistyö korkeakoulukirjastojen kanssa käynnistyy vuoden 2008 aikana. 3 Toiminnallinen tehokkuus 3.1. Toiminnan taloudellisuus Kustannukset ja tuottavuus 2007 Yksikkökustannukset on laskettu nimellisarvoisina. Toiminnan taloudellisuutta seurataan palvelusuoritteiden keskihinnoilla ja niiden kehityksellä. Kirjastopalvelut –linjalla kirjalainan hinta laski toimintavuoden aikana 30% (6,62 euroa/2007 ja 9,45 euroa/2006).Lainamäärät kasvoivat samanaikaisesti 51 %. Kasvu pystyttiin tuottamaan ja yksikkökustannusta alentamaan digitaalitekniikkaan siirtymisen avulla sekä samanaikaisesti palvelukonseptia uudistamalla. Oppikirjatoimitusten volyymi kasvoi 19% ja yksikkökustannus aleni 15%. Kustannusten hallinnassa vaikutti merkittävästi uusi tekniikka, elektronisessa muodossa saatu perusaineisto, mikä nopeutti oleellisesti kirjojen tuotantoaikaa. Kirjastopalveluissa valmisteltiin siirtymistä pistekirjojen omakirjalainaukseen. 3.2. Toiminnan tuottavuus Hallinnon ja tukitoimintojen osuus oli 10,4 % (12,7% vuonna 2006). Niihin kuuluivat toiminnan yleinen ohjaus ja suunnittelu, talous- ja henkilöstöhallinto, viestintä, henkilöstön kehittäminen sekä atk-tuki. Henkilötyövuodet 64,8 alenivat 1,0 henkilötyövuodella suunnitelman mukaisesti. Henkilöstökulut olivat 2571847 euroa (2519164), ja ne sisältävät kirjatuotannon freelance-pohjaisia palkkioita sivukuluineen 439564 euroa eli 17 % henkilöstökuluista. Kirjasto osallistuu Tilastokeskuksen tuottavuustilastointiin. Vuoden 2007 tuottavuustiedot julkistetaan keväällä 2008. 3.3. Maksullisen toiminnan tulos ja kannattavuus Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma 2007 Julkisoikeudelliset suoritteet Toimintolaskennan osa-alueet, joista maksullisuutta seurataan, ovat oppikirjojen tilaus, piste-, ja elektronisen sekä kohokuva-aineiston tuottaminen ja kirjapainotyö sekä äänikirjojen tuottaminen omassa äänittämössä. Hallinto- ja tukitoimintojen kustannukset olivat 10,4 % vuonna 2007. Siihen kuuluivat toiminnan yleinen ohjaus ja suunnittelu, talous- ja henkilöstöhallinto, tiedottaminen, henkilöstön kehittäminen ja atk-tuki. 4 Tuotokset ja laadunhallinta 4.1. Oppimateriaalipalvelut 4.1.1. Suoritteiden määrät ja tuotetut julkishyödykkeet Oppikirjojen tuottaminen Oppikirjapalveluiden kirjakokoelmiin tuotettavien näkövammaisille ja muille lukemisesteisille koululaisille ja opiskelijoille tarkoitettujen uusien kirjojen määrä riippuu kysynnästä ja vaihtelee vuosittain. Uusien kirjojen tuottamispäätös tehdään, jos tilaajana on näkövammainen asiakas. Lukivaikeusasiakkailla on edelleen rajoitettu asiakkuus siten, että he voivat ostaa vain jo valmiina olevasta kokoelmasta. Uusien, vaikeasti näkövammaisille ja sokeille tuotettavien pistekirjojen määrä pysyy pitkälti samana vuodesta toiseen. Elektronisten kirjojen ja erityisesti digitaalisten äänikirjojen määrä vaihtelee runsaammin, koska käyttäjäkunta on laajempi. Äänioppikirjat tulivat maksullisiksi 1.3.2006, minkä arveltiin vähentävän kirjatilauksia. Vuodelle 2007 asetettu tavoite oli tuottaa yhteensä 600 uutta piste-, e- ja äänikirjaa oppikirjakokoelmiin. Tavoite ylittyi ja oli 630 kirjaa: kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 19 %. Eniten uusia oppikirjoja tuotettiin äänikirjoiksi (305 kirjaa, +44 %). Myytävien piste- ja e-kirjojen määrä pysyi lähes samalla tasolla kuin edellisenä vuonna: 166 pistekirjaa (vuonna 2006 168 kirjaa) ja 159 elektronista kirjaa (150). Vuoden 2008 loppuun voimassaolevan maksuperustepäätöksen (1236/2006) mukaan perusopetukseen kuuluvan äänikirjan hinta on 35 euroa ja pistekirjan hinta 46 euroa. Lukio-opiskelijat ja keskiasteen tutkintoja suorittavat opiskelijat kustantavat itse oppikirjansa ja heille sekä piste-, e- että äänikirja maksaa 18 euroa. Oppikirjojen toimitustyö tapahtuu virkatyönä, mutta osia tuotannosta teetetään ulkopuolisilla freelance-työntekijöillä. Piste- ja elektronisten kirjojen tiedostojen tuotantoa hankittiin 18:lta kirjaston ulkopuoliselta työntekijältä. Myös äänioppikirjojen lukeminen tapahtuu pääosin kotityönä. Studiotyönä tehdään lähes yksinomaan kirjastopalvelujen tilauksesta kauno- ja tietokirjallisuutta. Freelancelukijoina toimi 59 henkilöä. Oppikirjojen käyttöön välittäminen Oppikirjatoimitusten määrä kasvoi 14 % edellisvuodesta ja oli 4170. Luku sisältää sekä myydyt että lainatut kirjat. Perusopetukseen, lukio-opetukseen ja muulle keskiasteelle tuotettujen äänioppikirjojen myynnin mahdollistuminen vuonna 2006 lisäsi vuoden 2007 myyntiä 26 %. Vuonna 2007 myytiin 2460 oppikirjaa, kun vastaava luku edellisenä vuonna oli 1944. Korkeakouluasiakkaille kirjat toimitetaan edelleen lainausperiaatteella. Lainauksen määrä pysyi lähes edellisvuoden tasolla. Kirjalainoja toimitettiin asiakkaille 1710 (1724 vuonna 2006). Aineistoja lainanneita korkeakouluopiskelijoita oli yhteensä 50. Perustutkinnon suorittamiseen tarvittavien oppikirjojen lisäksi Celia on tuottanut materiaaleja myös jatko-opintoihin. Oppikirjapalveluiden asiakkaaksi rekisteröityneenä oli 337 (210) peruskoulua ja 12 (12) lukiota. Osto-oikeuttaan oppikirjapalveluiden kokoelmista vuonna 2007 käytti 338 peruskoululaista ja 44 lukiolaista. Kaikkiaan peruskoulun ja lukion myytäviä piste- ja e- ja äänikirjoja on 3706 kirjaa. Lainakokoelmaan kuuluu 1369 kirjaa. Lainakokoelmaa täydennetään uusien äänitysten lisäksi myös digitoimalla asiakkaiden kysynnän mukaan analogiseen kokoelmaan kuuluvia kirjoja. Kirjasto on esitellyt näytteilleasettajana palveluita ja tuotteita Erilaisten oppijoiden liiton järjestämässä YK:n lukutaitopäivässä Paasitornissa Helsingissä 6.9.2007. Oppikirjapalveluista osallistuttiin myös Neuropsykologipalvelu Ludus Oy:n Vantaan Heurekassa 7.9.2007 järjestämään Miten auttaa oppimisvaikeuksista lasta? –seminaariin. Tiedotus- ja markkinointikampanjoita varten suunniteltiin oppimateriaalipalveluiden tuote-esite. Kauno- ja tietokirjallisuuden valmistaminen kirjastopalvelut-linjalle Maksullisen aineiston lisäksi oppimateriaalipalvelut valmistaa piste-, e- ja äänikirjoja kirjastopalveluiden lainaustoimintaa varten. Kaikkiaan valmistettiin kauno- ja tietokirjallisuutta äänikirjoina 305 (vuonna 2006 192) nimekettä. Suomen- ja ruotsinkielisten kirjojen lisäksi oppimateriaalipalvelut tuotti myös vieraskielistä kaunokirjallisuutta. Kauno- ja tietokirjallisuutta valmistettiin pistekirjoiksi 212 nimekettä (265). Kirjastopalvelut päätti aloittaa vuoden 2008 alusta pistekirjojen omakirjalainauksen. Tätä ennakoiden oppimateriaalipalveluissa kauno- ja tietokirjoista tuotettiin vain kokonaistiedostot, jotka sopivat omakirjalainauksen sidoskokoon. Pistekirjojen vanhamuotoinen kopiotuotanto lopetettiin kesällä 2007. Elektronisiksi kirjoiksi kauno- ja tietokirjallisuutta valmistettiin 221 nimekettä (336). 4.1.2. Palvelukyky sekä suoritteiden ja julkishyödykkeiden laatu Oppimateriaalipalveluiden strategisen suunnan tarkentaminen ja strategian toteutus Vuoden 2007 aikana tehtiin määrätietoisesti työtä aiempaa tehokkaampien keinojen löytämiseksi siihen, miten oppimateriaaleja käyttäviä asiakkaita voitaisiin palvella yhä paremmin. Tätä tavoitetta varten päätettiin organisoida oppimateriaalipalvelujen asiakaspalvelu uudelleen kumppanuustoimintamallilla ja panostaa sähköisten kanavien kehitystyöhön. Toteutus aloitettiin jo vuoden 2007 aikana siten, että uudistettu asiakaspalvelu ja oppikirjojen verkkokauppa Oppari voidaan avata osoitteessa www.oppari.fi 1.3.2008 yhteistyössä Comp-Aid Oy:n kanssa. Tuotannon kokonaisuudistus toteutetaan 2007–2011 välisenä aikana. Tavoitteena on samanaikaisesti parantaa tuotannon nopeutta ja tehokkuutta sekä nostaa tuotteiden laatutasoa siellä missä asiakaslähtöisyys sitä edellyttää. Toteutustyöstä vuoden 2007 aikana käynnistyi kustantajayhteistyö siten, että noin 95 % Celian oppimateriaalipalveluihin tuotettavista oppimateriaaleista saadaan kustantajilta elektronisessa muodossa. Äänikirjojen tuotantomallia uudistettiin 2007, mikä näkyi erityisesti kirjastopalveluille tuotettujen kauno- ja tietokirjojen määrän huomattavana kasvuna (yli 50 %). Lisäksi hankittiin suomenkielisiä puhesynteesiohjelmia tukemaan korkeakouluaineistojen tuottamista äänikirjoiksi. Strategian ja toteutustyön taustaksi tehtiin esiselvitys lukivaikeusasiakkaille tarkoitetuista oppimateriaalipalveluista muissa pohjoismaissa. Selvityksen teki kirjastonhoitaja Elina Kilpiö. Testikäyttöön rakennettiin xml-editori. Lisäksi lokalisoitiin Daisy-kirjojen kuunteluun tarkoitettu Amis -lukuohjelma, jota myös lukivaikeusasiakkaat voivat vapaasti hankkia käyttöönsä (http://amis.sourceforge.net/) Lisäksi suunniteltiin yhteistyötä korkeakoulukirjastojen kanssa. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syksyllä yhdessä kirjastopalveluiden kanssa. Kouluarvosanaksi tuli 8+. Kyselyyn osallistuneet oppikirjapalveluiden asiakkaat toivoivat eniten parannusta kokoelmien laajuuteen ja toimitusaikoihin. Tavoitteena on kehittää näitä vuonna 2008 alkavalla kirjatuotannon kokonaisuudistuksella sekä tarkistamalla tuotantoperiaatteita suhteessa käytössä oleviin resursseihin. Oppimateriaalipalvelujen Daisy-äänikirjojen laatuun asiakkaat olivat tyytyväisiä. Arvosana asteikolla 1-5 oli 4.11. 4.2. Kirjastopalvelut 4.2.1. Suoritteiden määrät ja aikaansaadut hyödykkeet Kauno- ja tietokirjallisuuden tuottaminen ja hankkiminen Kauno- ja tietokirjallisuutta tuotettiin ja hankittiin tavoitteiden mukaisesti Kirjasto tuotti yhteensä 1339 kauno- ja tietokirjallisuusnimekettä (vuonna 2006 1450 nimekettä). Näistä äänikirjoja oli 906, pisteaineistoja 212 ja elektronisia kirjoja 221. Pisteaineistoihin sisältyy myös muutamia pistenuotteja ja luetaan yhdessä -kirjoja. Kokoelmaan hankittiin tai saatiin 23 uutta koskettelukirjaa. Suoraan TPB:n (Talboks- och punktskriftsbiblioteket) arkistosta saatiin uutuuksina ruotsin- ja vieraskielisten äänikirjojen tiedostoja vaihtoina 141 nimekettä. Lahjoituksena saatiin yksi äänikirja. Äänikirjoja ei ostettu tekijänoikeussyistä. Vuonna 2006 ostettujen kirjojen määrä oli vielä 349 nimekettä. Tuottaminen ja hankinta kokonaisuudessaan oli 1 504 nimekettä (vuonna 2006 1 799 nimekettä). Kauno- ja tietokirjallisuuden käyttöön välittäminen Asiakasmäärä kasvoi Kirjastoon 31.12.2007 rekisteröityneiden asiakkaiden määrä oli 14 734 (vuonna 2006 13 401). Uusien asiakkaiden määrä 2 399 oli erittäin ilahduttava. Kasvua oli 44 %. Kirjastoja ja laitoksia oli 977, mikä on myös edellisvuotta enemmän (818). Uusien asiakkaiden tavoittamiseksi kirjastossa luotiin sidosryhmärekisteri, tavoiteltiin potentiaalisia asiakkaita suoramarkkinoinnilla, osallistumalla messuihin ja tapahtumiin sekä vierailemalla 37 eri tapahtumassa ympäri Suomen. Uudet asiakkaat saivat tietoa tutkimuksen mukaan eniten terveydenhuollosta ja toiseksi eniten järjestön tai yhdistyksen kautta, esimerkiksi Näkövammaisten Keskusliiton aluesihteereiltä. Asiakkaista 10 190 käytti vuoden aikana lainausoikeuttaan. Edellisenä vuonna määrä oli 8 377. Aktiivisten asiakkaiden määrä lisääntyi 22 %. Tämä johtui edelleen jatkuneesta Daisy-soittimien jakelusta ja tehostuneesta tiedotuksesta. Aineistoilla oli lainaajia seuraavasti: analogisia äänikirjoilla 4 594, digitaalisilla äänikirjoilla 9 266, pistekirjoilla tai -nuoteilla 348, elektronisilla kirjoilla 350 ja lasten ja nuorten aineistoilla 1 532 lainaajaa. Potentiaalisia asiakkaita on arviolta noin 40 000. Annettujen lainojen määrä Kauno- ja tietokirjallisuuden lainaus kasvoi 51% Vuoden aikana lainattiin yhteensä 683 400 kirjaa. Kasvun mahdollisti Daisy-äänikirjojen tehokkaat palvelut ja jakelu. Palveluja kehitettiin muun muassa tarjoamalla asiakkaille kesäloma- ja joululukemista kirjaston henkilökunnan valitsemissa paketeissa. Omakirjalainauksen myötä Daisy-äänikirjojen lainaajat saivat kirjoja jonottamatta ja haluamansa määrän. Annettujen lainojen määrä asiakasta kohden oli huomattavan paljon suurempi kuin yleisissä kirjastoissa. Lainaus asiakasta kohden oli 46 kirjaa vuodessa, kun yleisissä kirjastoissa se oli noin 15 asukasta kohden. Elektronisten kirjojen lainaus väheni edelleen 14 % ja pisteaineistojen 9 %. Asiakkaat siirtyivät lainaamaan äänikirjoja. Kirjakokoelman laajuus Daisy-kokoelma lähes 16 000 Kirjakokoelmassa on äänikirjoja 37 100, joista Daisy-äänikirjoja 15 798 ja analogisia äänikirjoja 21 302 nimekettä (osittain päällekkäisinä nimekkeinä). Sekä tekstin että äänen sisältäviä yhdistelmäkirjoja on kahdeksan. Pistekirjoja on 5 556 nimekettä, pistenuotteja 561, luetaan yhdessä -kirjoja 493 ja koskettelukirjoja 490. Elektronisia kirjoja on 1 437 nimekettä. Kirjakokoelman lisääntyminen johtuu pääosin Daisy-äänikirjoista. Niitä kartutettiin paitsi uustuotannolla ja vaihdoilla myös digitoinneilla. Vaihtoja tallennettiin digitaaliseen arkistoon 986 nimekettä ja digitointeja 6 553 nimekettä. Kirjakokoelmasta tiedotettiin edellisten vuosien tapaan uutuus- ja kokoelmaluetteloilla. Uutuuksista tiedotettiin näkövammaisalan lehdissä, THP-verkossa ja kirjaston kotisivuilla. Koko kirjakokoelma on haettavissa ja lainattavissa kirjaston Celianet-verkkopalvelusta. 4.2.2. Palvelukyky sekä suoritteiden ja julkishyödykkeiden laatu Daisy-kirjojen tarjoaminen asiakkaille Daisy-äänikirjajärjestelmän käyttöönotto jatkui. Näkövammaisten Keskusliitto ry:n Daisy-kuuntelulaitepalvelu jatkoi kuuntelulaitteiden lainaamista kirjaston asiakkaille. Vuoden lopussa Daisy-kuuntelumahdollisuus oli lähes 9 300 asiakkaalla. Daisy-kuuntelulaitetta tarjottiin useaan otteeseen kaikille asiakkaille, mutta vuoden lopulla 983 äänikirjoja lainannutta asiakasta ei ollut vielä vastannut tai halunnut kuuntelulaitetta. Daisy-äänikirjakokoelman karttuminen lisäsi asiakkaiden tyytyväisyyttä Daisy-järjestelmään. Kirjaston c-kaseteilla olevien äänikirjojen lainaus lopetettiin 31.12.2007. Äänikirjojen kunto oli loppuvaiheessa jo huono. Asiakkaat jäävät kaipaamaan lähinnä Yleisradion kuunnelmia, joita ei tekijänoikeussyistä voida lainata eikä digitoida. Kaupalliset äänikirjat eivät myöskään enää kuulu kokoelmiin. Pistekirjojen lainaustapa muuttui omakirjalainaukseksi vuodenvaihteessa 2007/2008, mutta sitä kokeiltiin jo syksyllä. Pistekirjat tulostetaan vihkoiksi, jotka postitetaan asiakkaille kirjeinä. Monikanavainen palvelumalli Kirjaston tavoitteena on monikanavainen palvelumalli. Tavoitteena on lisätä tuotteistettuja palveluita, kuten kuukausipalveluina tarjottavia kirjakerhoja. Lainat niistä lisääntyivätkin vuoden aikana: osuus lainoista on 63 %. Itsenäiskäyttöisen Celianet-verkkopalvelun käytön edistämiseen ei erityisesti panostettu vuoden aikana. Käyttö lisääntyi hieman: osuus lainoista on 8 %. Kirjastopalveluissa on puhelinpalvelun lisäksi käytettävissä puheposti ja automaattinen tilausten vastaanotto ympäri vuorokauden. Kävijäpalvelun käyttäjät ovat aina olleet pieni vähemmistö kirjaston asiakkaista, mutta määrä on vähentynyt vuosi vuodelta. Daisy-äänikirjat postitetaan suoraan kotiin nopeasti ja vaivattomasti. Kirjastossa käynti on haluttu kuitenkin säilyttää monikanavaisen palvelumallin yhtenä vaihtoehtona. Yhteistyö yleisten kirjastojen kanssa Yleisten kirjastojen kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena on ohjata uusia asiakkuuksia myös yleisiin kirjastoihin ja kasvattaa niiden kautta lainattujen äänikirjojen määrää. Vuoden 2007 lainamäärä oli noin 35 000 kirjaa. Vähennystä vuodesta 2006 oli 12,5 %. Yleiset kirjastot lainasivat vielä hyvin paljon c-kasettikirjoja. Ilahduttavaa kuitenkin oli, että yleiset kirjastot ohjasivat uusia asiakkaita Celian palveluihin yhä useammin. Vuoden aikana Celia esitteli toimintaansa ympäri Suomea 37 eri kohteessa. Näistä 18 oli yleistä kirjastoa. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä noin 2 900 henkilöä. Celia-kirjasto esittäytyi Kuopiossa järjestettävillä, kirjastoalan ammattilaisille suunnatuilla Kirjastopäivillä 6.-8.6.2007 omalla osastollaan ja esitteli palveluitaan ja yhteistyömahdollisuuksia yleisten kirjastojen kanssa. Linjajohtaja Katariina Kiiliäinen piti Kirjastopäivillä tietoiskun aiheesta Kun tavallinen kirja ei riitä – Celian uudet äänikirjapalvelut yleisille kirjastoille. Linjajohtaja Katariina Kiiliäinen piti esitelmän Celia-kirjaston palveluista sekä Etelä-Suomen lääninhallituksen koulutuspäivänä Lahdessa että Varsinais-Suomen maakuntakirjastopäivänä Turussa. Palvelupäällikkö Minna von Zansen piti vastaavan esitelmän maakuntakirjastokokouksessa Espoossa, kirjastonhoitaja Elina Kilpiö Joensuussa ja Lappeenrannassa, erikoiskirjastonhoitaja Päivi Voutilainen Kajaanissa ja kirjastonhoitaja Pirjo Nironen Tampereella. Kehittämisprojekteja Vuonna 2007 kirjastopalveluita vietiin eteenpäin erilaisin kehittämisprojektein Yhteisöasiakasprojektin merkeissä käytiin kirjastoissa kertomassa Celian palveluista ja Daisyyn siirtymisestä. Kokemukset ovat olleet hyödyllisiä molemmille osapuolille, sillä Celia on saanut arvokasta tietoa asiakaskunnan kokemuksista. Henkilökohtaisten kohtaamisten kautta myös verkostoituminen on vahvistunut. Perinteiseen tapaan vietettiin myös Celyn nimipäivää kutsumalla kirjastoja tutustumaan Celian palveluihin. Tiedotusta varten suunniteltiin uutta materiaalia. Kirjaston verkkosivujen tietosisältöä uudistettiin, jotta ne sopisivat paremmin yleisten kirjastojen tarpeisiin. Projektin tuloksena kirjaston yhteistyökirjastojen määrä lisääntyi: noin 75 % yleisistä kirjastoista on Celian yhteistyökumppaneita. Celian ja Daisy-äänikirjojen tunnettuus lisääntyi. Kirjastoista valtaosa ei ole vielä kuitenkaan siirtynyt lainaamaan Daisy-äänikirjoja. Projektipäällikkönä toimi erikoiskirjastonhoitaja Päivi Voutilainen. Asiakashankintaprojekti liittyy Celian strategian mukaisiin tavoitteisiin kasvattaa asiakasmäärää tuntuvasti viiden seuraavan vuoden aikana. Poistuma on suuri, joten vuosittainen tavoite on suurempi kuin asiakasmäärän lisäys. Tulokset alkavat näkyä. Vuonna 2007 kirjastopalveluihin tuli 2 399 uutta asiakasta. Lisäksi Celia on lisännyt tunnettuuttaan. Tavoitteena oli, että palveluihin oikeutetut asiakkaat tuntevat kirjaston. Projektin painopiste oli palveluun oikeutetussa vanhusväestössä. Projektissa toteutettiin sidosryhmärekisteri, tiedotuskampanjamateriaalia ja ostettiin sairaaloiden, vanhusten palvelukeskusten ja järjestöjen osoitteita. Lehti-ilmoituksia julkaistiin teemalla ”Iloa ja ajanvietettä äänikirjoista” muun muassa Lähellä-, Vanhustenhuollon uudet tuulet - ja Vanhustyö-lehdissä. Kirjastovierailujen lisäksi osallistuttiin useisiin tapahtumiin kulttuurikeskuksissa, vanhusten toimintakeskuksissa ja Aistipäivillä esittelemällä kirjaston palveluita potentiaalisille asiakkaille. Kirjastohenkilökunnan lisäksi tapahtumissa oli monesti mukana tiedottaja Sanna Schildt. Kirjastossa vieraili 120 eri ryhmää, joissa oli 1 100 osallistujaa. Vierailijoina oli opiskelijaryhmiä, asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita. Myös ulkomaisia vierailijoita oli edellisvuosien tapaan. Vierailut ovat tärkeä osa asiakashankintaa. Toimintaa jatketaan luotujen toimintamallien mukaisesti. Projektipäällikkönä toimi kirjastonhoitaja Pirjo Nironen. Celia-kirjastolla oli oma näyttelyosasto Helsingin Kirjamessuilla 25.-28.10.2007. Osastolla esiteltiin Daisy-äänikirjaa ja uusia palveluita sekä tehtiin asiakashankintaa. Pistekirjojen omakirjalainaus –projekti suunnitteli pistekirjojen lainauksen uudet prosessit. Jokaiselle lainaajalle tulostetaan henkilökohtainen kopio kirjaston digitaalisessa arkistossa olevasta tiedostosta ja se postitetaan asiakkaalle noin 80-sivuisina vihkoina ohuessa muovikääreessä. Pistekirjojen varaukset ja jonotukset jäivät historiaan. Lainausta kokeiltiin koko syksy asiakaspalautteen saamiseksi. Siirtyminen omakirjalainaukseen ja vihkomuotoon merkitsi vanhan kokoelman tiedostojen konvertointia uuteen muotoon. Työ jatkuu vielä vuoden 2008 ja sitä teetetään myös ostopalveluna. Projektissa tehtiin yhteistyötä Ab Axiell kirjastot Oy:n kanssa niin, että kirjastojärjestelmästä saadaan tarvittavat teos- ja asiakastiedot päivittäin siirtopalvelimelle, josta ne saadaan joustavasti kirjapainoon. Kirjapainoksi valittiin tarjouksen perusteella Näkövammaisten Keskusliitto ry:n kirjapaino. Projektipäällikkönä toimi linjajohtaja Katariina Kiiliäinen. Alihankkijaprojektin tavoitteina oli taata tasalaatuinen ja aikatauluissa pysyvä äänikirjojen tuotanto ja tehdä sopimukset eri tuottajien kanssa. Kirjasto tilaa äänikirjatuotantoa oman tuotannon lisäksi viideltä eri toimittajalta. Projektipäällikkönä toimi kokoelmapäällikkö Marjut Puominen. Analogisen äänikirjalainauksen lopettaminen suunniteltiin ja toteutettiin myös projektoidusti. Lainauksen lopettaminen edellytti muutoksia kirjastojärjestelmään, erilaisia konversioita asiakastietoihin ja laajaa tiedottamista. Projektipäällikkönä toimi palvelupäällikkö Minna von Zansen. Lastenkirjastopalvelujen kehittäminen Lasten ja nuorten kirjastopalveluissa keskeisimmät palvelut olivat edelleen lainauksen lisäksi satutunnit, kirjavinkkaus ja kirjakerhot sekä oma kirjastokortti. Kirjakerhot Satu, Fanse ja 15+ kasvattivat lukijamääriään. Kirjakerhoista, muusta tarjonnasta sekä palkituista kirjoista ja kirjailijoista on tiedotettu entistä enemmän muun muassa kirjaston kotisivuilla. Pikku-Celiassa järjestettiin 15 satutuntia, joihin osallistui yhteensä 158 henkilöä. Suurin osa satutunneista järjestettiin Näkövammaisten Keskusliitto ry:n lastenkuntoutusryhmäläisille. Vuoden aikana myös useat vierailuryhmät tutustuivat Pikku-Celiaan. Koskettelukirjoihin ja niiden tekemiseen kävi tutustumassa kuusi eri henkilöä aikomuksenaan valmistaa itse koskettelukirja. Kirjavinkkausta järjestettiin kirjastossa Svenska skolan för synskadade -koulun oppilaille. Opas koskettelukirjojen tekijöille ilmestyi loppuvuodesta. Runsaasti kuvitettuun, A5-kokoiseen vihkoon on koottu ideoita ja käytännön ohjeita kosketeltavien kuvakirjojen valmistukseen. Oppaan tekijät ovat Celia-kirjaston kirjastonhoitajia, joilla on pitkä kokemus näkövammaisten lasten kuvakirjoista ja kohokuvista. Taideteollisen korkeakoulun kirjastossa järjestettiin koskettelukirjanäyttely. Koskettelukirjoista ja Punahilkkka-koskettelutauluista koottu näyttely kiersi Liljendalin, Gammelbackan ja Kevätkummun kirjastoissa. Lastenkirjastotoiminnasta Celiassa vastaava erikoiskirjastovirkailija Irmeli Holstein työskenteli Pohjoismaisen virkamiesvaihdon kautta Islannin näkövammaisten kirjastossa (Blindrabókasafn Islands) 16.4.-29.5.2007. Irmeli Holstein piti siellä workshop-työskentelyä koskettelukirjojen valmistamisesta kirjaston henkilökunnalle, esitelmiä koskettelukirjoista ja opasti koskettelukirjojen luetteloinnissa. Lisäksi hän vieraili päiväkodeissa ja kouluissa. Vaihto vahvisti verkostoitumista ja vei suomalaista osaamista muidenkin käyttöön. Pohjoismainen verkostoituminen jatkui, kun pohjoismaiset näkövammaisten kirjastojen lastenkirjastonhoitajat pitivät ensimmäisen työkokouksensa 19.10.2007 Tukholmassa. Asiakastyytyväisyys Celia-kirjasto teetti vuoden 2007 lopulla laajan asiakastyytyväisyystutkimuksen. Sen toteutti Eccu Finland Oy ja se tehtiin verkko- ja puhelinkyselynä satunnaisesti valituille Celian asiakkaille. Kyselyyn vastasi yhteensä 362 asiakasta. Tutkimuksessa kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa kirjaston palvelumuotoihin, kirjojen laatuun sekä kokoelmien laajuuteen. Parhaat arvosanat asiakkaat antoivat Celian kirjakerhojen toiminnasta, puhelinpalvelusta ja Daisy-äänikirjojen laadusta. Kirjaston kokonaisarvosanaksi tuli kouluarvosanaksi muutettuna 8 +. Kyselyyn vastanneista yhteensä 78% käytti kirjaston palveluita kuukausittain. Yleisimmäksi asiointitavaksi on noussut kuuluminen kirjakerhoihin (46,7 %). Kirjakerhoihin oltiin tyytyväisiä: ne saivat arvosanakseen 4,06 asteikolla 1-5. Toisella sijalla on puhelimitse asiointi (40,9 %). Celian puhelinpalvelu sai asiakkailta arvosanakseen 4,16. Verkkopalveluihin oltiin myös tyytyväisiä – kaikkein eniten arvostettiin palvelun nopeutta sähköpostitse. Daisy-äänikirjoihin oltiin odotetusti tyytyväisiä (4,27). Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat saavat sopivan määrän luettavaa. Erityisesti kirjakerhoihin kuuluvat saavat kirjoja sopivan määrän ja sopivan usein (85 %). Kyselyn avoimissa vastauksissa asiakkaat toivoivat erilaisia lisäyksiä kokoelmiin sekä uutuuskirjojen nopeampaa valmistumista. Kysely kattoi sekä kirjasto- että oppimateriaalipalvelut. 4.3. Asiantuntijatoiminta ja kansainvälinen toiminta Asiantuntijatoiminta Äänikirjaraati on Celia-kirjaston yhteydessä toimiva kirjaston lainaajien edustajista koostuva yhteistyöryhmä, jonka tehtävänä on äänikirjojen lukemiseen liittyvä laadunvalvonta. Vuoden aikana raati kokoontui 11 kertaa. Se muun muassa arvioi 57 äänikirjanlukijaksi pyrkivän lukunäytteet ja suositteli niiden perusteella 16 koelukijaa äänikirjanlukijaksi. Lukijoina jo toimivien luentaa äänikirjaraati seurasi ja arvioi kuuntelemalla otteita 51 äänikirjasta kaikkiaan 23 lukijalta. Äänenhuollon koulutusta lukijoille annettiin 31.10.07. Tilaisuuteen osallistui 22 lukijaa. Braille-neuvottelukunnan toimintakertomus vuodelta 2007 on liitteessä Celia-kirjasto pyrkii verkostoituneeseen toimintatapaan osallistumalla muun muassa kirjastojen kehittämisprojekteihin, Suomen kirjastoseuran ryhmiin ja kirjastojärjestelmätoimittajien käyttäjäverkostoihin. Celia on ollut mukana asiantuntijana (linjajohtaja Katariina Kiiliäinen) Kauhajoen kaupunginkirjaston vetämässä Tieto/Hoiva –projektissa, jossa kehitetään verkkokirjasto-kotipalvelutoimintaa ja kirjastopalvelujen tuottamista ikääntyville ja muille kotihoidon ja kotisairaanhoidon asiakkaille. Palvelun tavoitteena on parantaa elämänlaatua ja kohentaa henkistä hyvinvointia. Suomen kirjastoseuran fiktioryhmän työskentelyyn on osallistunut kokoelmapäällikkö Marjut Puominen. Fiktioryhmässä on käsitelty kaunokirjallisuuden sisältöön perustuvaa luokitusta ja yleensä kaunokirjallisuuden esille nostamisen keinoja. Kaunokirjallisuusportaalihankkeessa on ollut mukana kokoelmapäällikkö Marjut Puominen. Portaalin tavoitteena on tuoda esiin kirjastojen kokoelmat ja niihin liittyvä asiantuntemus sekä kirjallisuuden sisällönkuvailun ja esittelyn hallinta uuden välineen ja tekniikan keinoin. Portaalihankkeen toinen keskeinen tavoite on kehittää kaunokirjallisuuteen liittyvien kirjastopalveluiden infrastruktuuria. Hankkeessa sovellettavien Web 2.0 -teknologioiden avulla on mahdollista jakaa tietämystä ja karsia kirjastoissa tehtävää päällekkäistä sisällönkuvailuun liittyvää työtä. Kaunokirjallisuusportaali tulee valmistuttuaan olemaan osa Kirjastot.fi -sivustoa. Palvelupäällikkö Minna von Zansen on toiminut Axiellin Pallas-kirjastojärjestelmän käyttäjäryhmän hallituksessa. Hallituksessa on käsitelty kirjastojen yhteistä strategiaa ja muun muassa MARC 21 -formaatin käyttöönoton suunnitelmia. Kirjastonhoitaja Pirjo Nironen on kuulunut Selkokeskuksen neuvottelukuntaan. Selkokeskus on osa Kehitysvammaliiton toimintaa ja edistää selkokielistä tiedotusta, tiedonvälitystä ja kulttuuria. Selkokeskus toimii aloitteentekijänä ja uusien selkosovellutusten ideoijana. Daisy-seminaarissa ”Daisy verkossa – lue milloin vain” 14.12.2007 Iiris-talossa pitivät esitelmän linjajohtaja Katariina Kiiliäinen ja kehittämisjohtaja Markku Leino. Seminaarissa ”Miten auttaa oppimisvaikeuksista lasta?” 7.9. Heurekassa esitelmöi kirjastonhoitaja Pirjo Nironen otsikolla ”Äänikirjatko avuksi? – Celia-kirjaston palvelut lukivaikeuksisille”. Seminaarin järjesti Neuropsykologipalvelu Ludus Oy. Kansainvälinen toiminta 2007 Celian kansainvälisen toiminnan tavoitteena on vahvistaa celialaisten osaamista ja kirjastopalvelujen kehittymistä olemalla mukana alan kansainvälisessä yhteistyössä ja verkostossa. IFLA:n (International Federation of Library Associations and Institutions) Libraries for the Blind Section (LBS) ja Celia järjestivät Daisy-kirjojen luetteloinnista seminaarin ”DAISY Cataloguing Workshop” Celiassa 14.-15.6.2007. Osanottajat olivat luetteloinnin asiantuntijoita 13 eri maasta, yhteensä 29 henkilöä. Näkövammaisten kirjastojen luetteloijien lisäksi mukana oli asiantuntijoita IFLA:n Cataloguing-jaostosta ja Suomen Kansalliskirjastosta. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta seminaarin onnistuneen erinomaisesti. Elokuussa 2007 IFLA LBS:n Satellite Meetingiin Grahamstownissa ja WLIC -konferenssiin (World Library and Information Congress) Durbanissa Etelä-Afrikassa osallistuivat Päivi Voutilainen ja Minna von Zansen. Celian edustaja jatkaa jäsenenä IFLA LBS hallituksessa. Päivi Voutilaisen kahdeksan vuoden jakso päättyi Durbanin kokouksessa ja seuraavalle kaudelle 2007– 2011 nimitettiin palvelupäällikkö Minna von Zansen. Syksyllä 2007 kirjasto teki selvityksen pohjoismaisten kansallisten Daisy-konsortioiden toiminnasta. Tehdyn selvityksen pohjalta keskustellaan muiden organisaatioiden kanssa suomalaisen Daisy-konsortion perustamismahdollisuudesta vuoden 2008 aikana. Typhlo & Tactus EU:n tukeman Typhlo & Tactus -projektin (T & T) kautta kirjasto on lisännyt lasten koskettelukirjojen saatavuutta ja saanut tunnettuutta koskettelukirjojen asiantuntijana. Päivi Voutilainen osallistui Typhlo & Tactus-ryhmän koskettelukirjaprojektin kokouksiin kesäkuussa Erfurtissa ja marraskuussa Dijonissa. Projekti päättyy toukokuussa 2008. Projektiryhmässä keskusteltiin toiminnan mahdollisesta jatkamisesta ilman rajoitettua jäsenpohjaa. Viimeinen T & T -projektin Tactus-koskettelukirjakilpailu pidettiin Ranskassa Dijonissa, 8.-9.11.2007. Suomalaisina kilpailutuomareina olivat erikoiskirjastovirkailija Irmeli Holstein ja musiikinopiskelija Riikka Hänninen. Kilpailuun osallistui seitsemän suomalaista kirjaa. Lähialueyhteistyö Celia sai kevään 2007 suomalais-venäläisen kulttuurifoorumin hakuprosessissa useita hanke-ehdotuksia venäläisiltä näkövammaisten kirjastoilta. Päivi Voutilainen oli Tverissä suomalais-venäläisen kulttuurifoorumin kokouksessa 27.-29.10.2007 neuvottelemassa Murmanskin ja Tverin kirjastojen edustajien kanssa Celiassa syksyllä 2008 järjestettävästä suomalais-venäläisestä seminaarista. Tiedottaja Sanna Schildt esitelmöi Pietarissa 21.3.2007 Pietarin sokeain kirjaston järjestämässä seminaarissa aiheesta ”Celia’s Library Services for Readers with Dyslexia”. Muita asiantuntijatapahtumia Palvelupäällikkö Minna von Zansen piti esitelmän ”Daisy on demand på Celias vis” Ruotsin Daisy-konsortion seminaarissa Tukholmassa 29.11.2007 4.4. Hallinto sekä yhteiset teknologiat ja kehittäminen Kirjaston kehittämistä jatkettiin ohjelma- ja hankerakenteella. Johtoryhmä seurasi kehittämistä säännöllisesti niin sanotuissa salkkukokouksissa. Työajasta projekteihin käytettiin noin 10%. Siitä digitointiprojektin osuus oli yli 80% Projekteja on toimintakertomuksessa esitelty sen toiminnon kohdalla, johon kehittäminen on kohdistunut. Kirjaston kehittämisohjelman toteuttamisessa on ollut tukena konsultti Toni Oinonen 2nd Insight Oy:stä. Hänen panoksestaan suurin osa suuntautui oppikirjapalveluiden strategisen suunnan tarkentamiseen ja strategian toteutukseen. Kehittämistä tuki olennaisesti kirjaston TK-yksikön (yhteiset teknologiat ja kehittäminen) tietotekninen ja tietohallinnollinen panos. Yksikön projekteista suurin oli arkiston viimeistely. Digitaalinen arkisto vastaanotetttiin toimittajalta vuoden 2007 alussa. Omakirjalainauksen kasvun ja nopean digitoinnin vuoksi arkistoa ja polttojärjestelmää laajennettiin vuoden aikana. Arkisto on nyt yksi kirjaston tärkeimmistä IT-järjestelmistä. Sen toimintoja kehitetään kohti lähitulevaisuudessa alkavaa audioaineiston verkkojakelua, jonka käynnistämistä yksikössä valmisteltiin. Taloushallinto Kirjasto ulkoisti laskujen vastaanoton ja skannauksen Itella Information Logistics Oy:lle 1.6. alkaen. 5 Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen Valtio työnantajana ohjaa laitoksia ammattimaiseen henkilöstövoimavarojen hallintaan ja kehittämiseen sekä henkilöstötarpeiden ennakointiin. Valtioyhteisöille on asetettu kolme tavoitetta: henkilöstön hankinta, kohdentaminen ja pysyttäminen palveluksessa on ammattimaista, osaamista kehitetään ja johdetaan suunnitelmallisesti, esimiestyö on kannustavaa ja valmentavaa. Näitä tavoitteita noudattaen kirjasto määritteli itselleen henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen painopistealueet tuleville vuosille. Osaamisen kehittäminen Henkilöstön täydennyskoulutukseen, työyhteisövalmennukseen ja johtamiseen panostettiin edelleen Vuonna 2006 aloitettu Odecolta tilattu esimies- ja työyhteisövalmennus jatkui vuoden 2007 toukokuun loppuun asti. Oppimateriaalipalvelulinjan tiimeillä oli yhteinen tiimikoulutuspäivä 13.2. Sen lisäksi tuotantotiimin henkilöitä osallistui pisteseminaariin ja Braille-neuvottelukunnan pohjoismaisen kokouksen yhteydessä järjestämään kaikille avoimeen seminaariin, jonka aiheena oli kohokuvatuotanto eri osallistujamaissa. Oppikirjapalveluiden henkilöstö oli markkinointikoulutuksessa sekä osallistui Neuropsykologipalvelu Ludus Oy:n Heurekassa järjestämään seminaariin ”Miten auttaa oppimisvaikeuksista lasta?”. Neljä esimiestä suoritti johtamisen erikoisammattitutkinnon tai vastaavan. Yksi henkilö suoritti oppisopimuskoulutuksena informaatio- ja kirjastoalan merkonomitutkintoa. Kirjastopalvelut-linjasta osallistuttiin yhteisen koulutuksen lisäksi mm. asiakaspalvelu- ja kirjallisuusaiheisiin, verkkokirjoittamisen ja kielikoulutuksiin. Lisäksi osallistuttiin mm. pohjoismaiseen kirjastoseminaariin, pistekirjoitusseminaariin ja oppimisvaikeuksia käsitelleeseen seminaariin. Kirjastossa on laajasti käytössä Jeeves Enterprise Resource Planning -järjestelmä. Syksyllä järjestettiin Jeeves-koulutusta, johon kaikilla oli mahdollisuus osallistua. Digitaalisen kehityksen asiantuntija, tietokirjailija Petteri Järvinen koulutti 14.11.2007 kirjastolaisia aiheena digitaalisuus. Esimiehet osallistuivat Teknillisen korkeakoulun oikeudenmukaisen palkkausjärjestelmän jatkoprojektiin Kätevä – Käytännön esimiestoiminnon tuki- ja kehittämisvälineistö. Kätevä workshopissa osallistujat paneutuivat kehityskeskustelukäytäntöön ja päivittivät kehityskeskustelulomakkeiston. Ennen kehityskeskustelujen aloittamista koko henkilökunnalle järjestettiin kehityskeskusteluvalmennus. Oppimateriaalipalveluiden esimiehet osallistuivat Hallinnon kehittämiskeskuksen kurssille Lähiesimiehen henkilöstöasiat. Esimiehillä oli 23.11.2007 aamupäivän mittainen ”päällikköpäivä”, jossa käsiteltiin lähiesimiesten esiin ottamia aiheita. Koulutukseen ja kehittämiseen käytettiin 1 054 euroa henkilötyövuotta kohti (1053 euroa v.2006). Koko henkilökunnalla on ollut mahdollisuus osallistua useaan koulutustilaisuuteen; aiheina kehityskeskustelu, esimies- ja henkilöstövalmennus, ERP Jeeves ja digitekniikka. Vuoden aikana tehtiin opintomatkat Kööpenhaminaan DBB:hen (Danmarks Blindebibliotek) ja Torontoon CNIB Library for the Blind –kirjastoon ja Toronton kaupunginkirjastoon. Näkövammaisten kirjastoyhdistys ry on myöntänyt avustuksia kirjaston työntekijöiden ulkomaanmatkoihin. Kirjastossa oli myös harjoittelijoita. Työhyvinvointi Henkilöstötilaisuudessa 8.10.2007 käsiteltiin kirjaston toiminta- ja taloussuunnitelmaluonnosta 2009–2012. Henkilökunta antoi suunnitelmasta kirjallisia palautteita, jotka kirjaston johtoryhmä käsitteli. Kirjastonjohtajan vastaus kaikkiin kysymyksiin oli kaikkien luettavana intranetin sivuilla. Neljäkymmentä celialaista kävi Näkövammaisten kirjastoyhdistys ry:n rahoituksella tutustumiskäynnillä Ruotsin näkövammaisten kirjastossa TPB:ssä (Talboks- och punktskriftsbiblioteket) 28.5.2007. Viikoittainen Viikon Piste -lehti ilmestyi perjantaisin intranetissä sekä paperikopiona taukohuoneissa. Viikon Pisteessä käsitellään kirjaston, kirjastomaailman ja Celian sidosryhmien kulloinkin ajankohtaisia asioita sekä esitellään esimerkiksi uusia ja lähteviä henkilökunnan jäseniä. Viikon Pisteen yhteydessä toisinaan ilmestyvässä Irtopisteessä huomioidaan henkilökunnan saavutuksia ja onnistumisia. Koko henkilöstön voimin juhlittiin kehitystyön tuloksia 3.12.2007. Pystyimme palvelemaan vuonna 2007 entistä suuremman määrän asiakkaita ja uusi tuotannonhallintajärjestelmä tukee nyt päivittäistä toimintaa. Henkilöstökerho Huvike täytti 10 vuotta. Sen kunniaksi Huvike järjesti jouluisen glögitilaisuuden henkilökunnalle. Lisäksi se järjesti pikkujoulut, virkistyspäivän Tallinnassa sekä retkiä ja tapahtumia pitkin vuotta. Kirjasto tuki Huvikkeen toimintaa. Työtyytyväisyyden edistämiseen käytettiin 94 euroa/htv. Sairauspoissaoloihin 18 päivää/htv sisältyy noin 1htv pitkäaikaista poissaoloa, jota ilman sairauspoissaoloja oli 13 päivää/henkilötyövuosi. Kirjastossa on henkilökunnan käytössä työnantajan sponsoroima lähdevesi- ja kahviautomaatteja. Celiassa järjestettiin henkilökunnalle pieniä tilaisuuksia pitkin vuotta, kuten kahvit ystävänpäivän ja Celyn nimipäivän kunniaksi. Henkilökunnalle on varattu Iiriksen kuntosalista ja uima-allasosastosta käyttöajat. Organisaatio C-kasettikirjalainaus lopetettiin vuoden lopussa. Samalla kirjaston lähettämötiimi hajautettiin muihin yksiköihin vuoden 2008 alussa. Virka-aikaan siirtyi 10 työntekijää vuoden 2008 alussa. 6 Tilinpäätösanalyysi Kirjaston toiminnan kehittäminen perustuu ensisijaisesti digitaalisen kirjaston kehittämisohjelmaan, joka on edennyt tavoitteiden mukaisesti. Lainamäärät ovat lähes kaksinkertaistuneet kahdessa vuodessa; samalla toimintamenot on pystytty säilyttämään 2005 - 2006 vuosien tasolla. Merkittävin säästö on saavutettu postimaksuissa, joissa vuoden 2005 tasosta 1.447 TEUR on tultu 2007 tasolle 529 TEUR. Vuositason säästö postimaksuissa on 918 TEUR. Siirtomäärärahan kasvu johtuu sekä digitointiviiveestä että ennakoitua nopeammin saavutetuista postimaksusäästöistä. Analogisen arkiston digitointi jatkuu vuoteen 2009 asti. Digitoinnin nopeuttamiseksi on solmittu kaksi uutta digitointisopimusta. Siirtomäärärahan käytöstä on laadittu erillinen suunnitelma, ja siitä 1.400 TEUR kohdistuu analogisen aineiston digitointiin. Maksullisen toiminnan tuotot olivat 73 TEUR ja muut tuotot 8 TEUR. Lisäksi kirjasto on saanut toimintatukea muilta toimintamomenteilta 150 TEUR. Tuotot ja toiminnan tuki olivat yhteensä 231 TEUR. Investoinnit 250 TEUR kohdistuivat digitaalisen toimintaympäristön rakentamiseen. Tehdyt investoinnit nopeuttavat kirjatuotantoa ja lisäävät lainauskapasiteettia. Kirjaston budjetoidut toimintamenot 7.134 TEUR vuodelle 2008 sisältävät varautumisen volyymikasvuun ja toiminnan kehittämiseen. Käynnistettävä verkkojakeluprojekti on seuraava merkittävä askel kirjaston palvelujen nopeuttamiseksi ja tuottavuuden lisäämiseksi. Siirtymäkauden ajan kirjasto tuottaa palveluja sekä nykyisellä CD-pohjaisella Daisy-lainausmenetelmällä että verkkopalvelujen avulla. Siirtymävaiheessa kahden palvelukanavan malli johtaa kohoavaan kustannustasoon ja tuottavuuskehityksen hidastumiseen. Siirtymävaiheen kustannustasoa keventää kuitenkin vuoden 2007 lopussa päättynyt kasettilainaus. 7 Sisäisen valvonnan arviointi ja vahvistuslausuma Sisäinen tarkastus Celia-kirjasto kuuluu maksupisteenä opetusministeriön sisäisen tarkastuksen piiriin. Opetusministeriön sisäisen tarkastuksen ohjesääntö, samoin kuin opetusministeriön taloussääntö, ohjaavat myös kirjaston toimintaa. Opetusministeriön sisäinen tarkastaja suoritti kirjastossa sisäisen tarkastuksen viimeksi 17.3.2005. Valtiontalouden tarkastusvirasto teki tarkastuksen kirjastoon vuonna 2004. Sisäinen valvonta ja riskienhallinta Kirjaston johtokunta vahvisti 23.5.2007 kirjastolle sisäisen valvonnan ohjesäännön. Siinä määritellään muun muassa riskienhallinta osaksi kirjaston strategista ja vuosisuunnittelua. Kertomusvuonna valmistui kirjaston riskianalyysi. Vuoden 2008 aikana riskit määritellään tulossopimuksen tavoitteiden toteuttamiselle. Sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausuma Edellä kuvattua viitekehystä käyttämällä olemme arvioineet, että sisäinen valvonta ja riskienhallinta täyttävät niille talousarvioasetuksen 69 §:ssä säädetyt tavoitteet. Liite 1: Braille-neuvottelukunnan toimintakertomus 2007 Braille-neuvottelukunta 1.5.2006 - 30.4.2010 Teuvo Heikkonen, puheenjohtaja, tiedonsaantijohtaja, Näkövammaisten Keskusliitto ry Heikki Alavesa, oik. kand., Näkövammaiset lapset ry Riitta Eronen, tutkija, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Riitta Kangasaho, ohjaava opettaja, Jyväskylän näkövammaisten koulu Iiro Nummela, projektipäällikkö, Näkövammaisten Keskusliitto ry Maria von Rutenberg, FM, Arlainstituutti Kirsi Ylänne, tuotantopäällikkö, Celia – Näkövammaisten kirjasto Neuvottelukunta on kutsunut pysyväksi asiantuntijaksi kokouksiinsa alueellisen pistekirjoituksen ohjaajan Sari Taljan Näkövammaisten Keskusliitosta. Celia – Näkövammaisten kirjasto on nimittänyt sihteeriksi oppimateriaalisuunnittelija Liisa Hietaketo-Vienon. Sijaisena toimii tarvittaessa oppimateriaalisuunnittelija Anneli Salo. Kokoukset Braille-neuvottelukunta kokoontui neljä kertaa. Kaikki kokoukset pidettiin Celiassa. Varsinaisten kokousten lisäksi järjestettiin Pohjoismaisten Braille-neuvottelukuntien kokous sekä pistenuottiseminaari. Pohjoismaisten Braille-neuvottelukuntien kokous Iiris-talolla 7.9.2007 Aamupäivän luennot Iiris-auditoriossa olivat avoimia kaikille ja niihin osallistuikin kohokuvien tuotannosta kiinnostunutta väkeä myös varsinaisen kokouksen ulkopuolelta. Tilaisuuden juontamisesta vastasivat Kirsi Ylänne ja Teuvo Heikkonen. Kustakin osallistujamaasta oli pyydetty esitys siitä, miten kohokuvien tuotanto oli maassa järjestetty. Kirsi Ylänne esitti laatimansa koosteen Suomen kohokuvatuotannosta. Varsinainen kokous pidettiin iltapäivällä Celiassa. Anneli Salo kertoi tilaisuuden alussa kohokuvista tekijän näkökulmasta. Kokouksessa kullakin pohjoismaalla oli puheenvuoro, jossa kerrottiin maan neuvottelukunnan toiminnasta viime vuonna ja tulevaisuuden suunnitelmista. Suomen puheenvuoron piti projektipäällikkö Iiro Nummela Näkövammaisten Keskusliitto ry:stä. Tilaisuuden yhteydessä käytiin paljon keskusteluja. Keskustelua käytiin muun muassa Braillen juhlavuoden 2009 järjestelyistä. Ensi vuoden tapaamisen järjestää Ruotsin Punktskriftsnämnden. Kaikkiaan kokoukseen osallistui 34 henkilöä: seitsemän Tanskasta, kolme Islannista, kahdeksan Norjasta, viisi Ruotsista sekä 11 Suomesta. Pistenuottiseminaari Celiassa 12.11.2007 Celiassa pidetty pistenuottiseminaari perustui aiemmin keväällä ja viime vuonna Arlainstituutissa pidettyihin seminaareihin sekä näkövammaisten lasten vanhempien ja pistenuotteja tarvitsevien musiikinopiskelijoiden huoleen koskien nuottien saatavuutta ja nuottien pistelukutaidon vähenemistä. Seminaariin oli kutsuttu edustajat kaikista näkövammaisten kouluista, Näkövammaisten Keskusliitosta, Celia-kirjastosta sekä Kontrapunkti-kuorosta. Mukaan toivottiin myös nuottien pisteittäjiä sekä muita pistenuoteista ja niiden saatavuudesta kiinnostuneita henkilöitä. Ohjelman oli laatinut tilaisuuden vetäjä, musiikinopiskelija Riikka Hänninen. Tilaisuuden avasi Braille-neuvottelukunnan puheenjohtaja Teuvo Heikkonen. Alustajiksi oli kutsuttu linjajohtaja Katariina Kiiliäinen Celiasta ja musiikinopettaja Erno Viitanen Arlainstituutista. Mukaan seminaariin saatiin parikymmentä osanottajaa. Seminaarin päätavoite oli koota kerralla yhteen kaikki pistenuoteista kiinnostuneet tahot ja käydä keskustelua muun muassa siitä, kuka pistenuotteja käyttää, kenelle niistä on hyötyä ja miksi pistenuotteja tarvitaan. Johtokunnan jäsenet 1.10.2006 – 30.9.2010 Rauno Anttila, johtaja, opetusministeriö, puheenjohtaja Pirjo Koivula, ylitarkastaja, opetushallitus, varapuheenjohtaja Teuvo Heikkonen, tiedonsaantijohtaja, Näkövammaisten Keskusliitto ry Iiro Nummela, projektipäällikkö, Näkövammaisten Kirjastoyhdistys ry Jouni Onnela, rehtori, Arlainstituutti Sisko Puustinen, kirjastosihteeri, Kehitysvammaliitto ry Maija Saraste, kirjastotoimen apulaisjohtaja, Suomen Kirjastoseura ry Airi Valkama, puheenjohtaja, Erilaisten oppijoiden liitto ry Arto Vanhanen, FM, Förbundet Finlands Svenska Synskadade rf. Marketta Ryömä, kirjastonjohtaja, Celia – Näkövammaisten kirjasto Minna von Zansen, palvelupäällikkö, henkilöstön edustaja, Celia – Näkövammaisten kirjasto