Näkövammaisten kirjaston tulossopimus vuosille 2005-2007 1. Toiminta-ajatus Näkövammaisten kirjaston toiminta-ajatuksena on antaa näkövammaisille ja muille asiakasryhmille, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi käyttää tavallisia kirjastoaineistoja, mahdollisuus tiedonsaantiin, opiskeluun, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen ja virkistykseen tuottamalla ja tarjoamalla käyttöön asiakkaiden tarpeet huomioon ottavaa erityisaineistoa ja asiantuntijapalveluja. 2. Arvot Kirjasto toteuttaa toiminnassaan opetusministeriön hallinnonalan yhteisiä arvoja, joita ovat sivistys, hyvinvointi, demokratia ja luovuus. Kirjaston omat arvot - asiakaslähtöisyys, toimiva työyhteisö ja asiantuntevuus - ohjaavat kirjaston työntekijöiden toimintatapoja ja menettelytapoja sekä suhtautumista asiakkaisiin, sidosryhmiin, työtovereihin ja omaan työhön. 3. Visio 2008 Celia-kirjasto on vahva osaaja kirjallisuuden tuottajana ja välittäjänä lukemisesteisille henkilöille tavoitteena kansalaisten tasa-arvo kirjallisuuden ja tiedon saannissa. Tavoitteena vuoteen 2008 mennessä on parantaa tiedon ja palveluiden saatavuutta ja palveluiden laatua ja tehokkuutta digitaalisen kirjaston keinoin ja osana yleistä kirjastoverkkoa. Digitaalinen kirjasto sisältää digitaaliset tuotteet, monikanavaisen palvelumallin ja uudet jakelutiet, mm. verkkopalvelut. Kirjojen lainauksesta siirrytään kohti jakelua. Celia 2008 -tavoitetilan toteuttamiseksi on muodostettu kehittämisohjelma. 4. Toimintaympäristön analyysi 2000-luvulla Näkövammaisten kirjaston toimintaympäristöön vaikuttavat * väestön ikääntymisestä aiheutuva heikkonäköisten henkilöiden määrän lisääntyminen (kirjaston asiakaskunta on lisääntynyt 2000-luvulla 20 %) * lukihäiriöisten aktivoituminen kirjastopalveluiden käyttäjiksi (vuonna 2004 lukihäiriöisten määrä lisääntyi 50 %) * esteettömyysajattelun vahvistuminen suomalaisessa yhteiskunnassa * valtionhallinnon tuottavuustavoitteet * tekijänoikeuslainsäädännön antamat mahdollisuudet tietoyhteiskunnassa * tieto- ja viestintätekniikan voimakas kehittyminen * kirjaston ikääntyvä henkilöstö ja muutospaineet 5. Strategiset painopisteet osana kulttuuripolitiikan toimialan painotuksia Ministeriön painotukset hallitusohjelman pohjalta 2004 1 alueellisen kulttuuritoiminnan vahvistaminen 2 kulttuuriperinnön säilymisen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistäminen 3 sisältötuotannon ja tekijänoikeusjärjestelmän kehittäminen toimivan tietoyhteiskunnan perustana (kulttuurinen tietoyhteiskunta) 4 audiovisuaalisen tuotannon ja kulttuurin vahvistaminen 5 taiteen ja kulttuurin kansainvälisyyden edistäminen Painotuksista kohta 3 tukee vahvimmin kirjaston painotuksia vuonna 2005. Lisäksi kirjasto vahvistaa omalta osaltaan alueellista kulttuuritoimintaa pyrkimällä edistämään palveluidensa käyttöä yleisistä kirjastoista käsin. Perusopetuksen painotuksista syrjäytymisuhan alla olevien ja erityistä tukea tarvitsevien lasten opetuksen edistäminen tukee kirjaston painotuksia. Kirjaston prioriteetit 2005-2007 - digitaalisen kirjaston rakentaminen ja DAISY-äänikirjajärjestelmän käyttöönotto - verkkopalvelut ja uudet jakelumenetelmät - lukihäiriöisten oppikirjapalveluiden järjestäminen - kirjaston toiminnallisten edellytysten turvaaminen - asiantuntijuuden vahvistaminen - henkilöstön työhyvinvointi, uudistumiskyky ja tuloksellisuus strategian toteuttamisessa TULOSKORTTI 1 VAIKUTTAVUUS JA PALVELUKYKY Tulostavoite 1.Näkövammaiset ja muut lukemisesteiset koululaiset ja opiskelijat saavat tarvitsemansa oppimateriaalin Keino 1 Oppikirjojen tuottaminen Tulosmittari Tuotettujen oppikirjojen määrä suhteessa kysyttyihin kirjoihin Tavoitetaso 2005 Tulostavoite 97 %, jolloin n. 550 uutta nimekettä tuotetaan näkövammaisten peruskoululaisten, lukiolaisten ja tutkintoa suorittavien opiskelijoiden käyttöön Tavoitetaso 2006 Ei kasvutavoitetta. 2006-2007 selvitetään mahdollisuutta tuottaa nykyresurssein enemmän varsinkin elektronisia kirjoja. Tavoitetaso 2007 sama kuin 2006 Keino 2 Oppikirjojen käyttöön välittäminen Tulosmittari Asiakkaiden määrä Tavoitetaso 2005 Asiakasmäärän arvioidaan pysyvän ennallaan (n. 900 asiakasta, joista 700 lukihäiriöisiä) tai kasvavan, jos äänikirjamyynti saadaan käynnistymään. Lukihäiriöisiä palvellaan voimavarojen puitteissa lainaamalla/myymällä kirjoja olemassa olevasta kokoelmasta. Uusia lukihäiriöisiä otetaan asiakkaiksi vain, jos uusi TOL tulee voimaan ja äänikirjamyynti saadaan käynnistymään. Tavoitetaso 2006 ja 2007 Lukihäiriöisten määrän arvioidaan lisääntyvän n. 150 henkilöllä/vuosi, mikäli äänikirjamyynti saadaan käynnistymään. Tulosmittari 2 Oppimateriaalitoimitusten määrä Tavoitetaso 2005 N. 10 000 kpl myytäviä tai lainattavia kirjoja. Žänikirjatoimitukset käynnistyvät maksullisena palveluna, jos uusi TOL tulee voimaan, mikä lisännee toimitusten määrää. Tavoitetaso 2006 ja 2007 Vuosittain nousee n. 5 % (maksull. äänikirjamyynti) Kustannukset v. 2003: 953 964 euroa v. 2002: 883 550 euroa TULOSKORTTI 1 VAIKUTTAVUUS JA PALVELUKYKY Tulostavoite 2: Näkövammaisten ja lukemisesteisten kirjallisuuden ja tiedon tarpeeseen vastataan Keino 1 Kauno- ja tieto- kirjallisuuden tuottaminen ja hankkiminen Tuotetun kirjallisuuden määrä suhteessa Suomessa julkaistuun kirjallisuuteen Tavoitetaso 2005 Tulostavoitteena on, että tuotettavan kauno- ja tietokirjallisuuden (n. 950 nim.) osuus on - 10 % Suomessa vuosittain julkaistavasta kirjallisuudesta (10 000 nim) - väh. 25 % kaupallisten kustantajien julkaisemasta kirjallisuudesta (joita on 3400 nim) Elektronisten kirjojen tuotanto kolminkertaistetaan tavoitteena tuottaa n. 250 elektronista verkkokirjaa. Lisäksi ääni- ja pistekirjoja hankitaan markkinoilta valmiina n. 400 nimekettä. Tulostavoite 2006 ja 2007 Ei kasvutavoitetta. 2006-2007 selvitetään mahdollisuutta tuottaa nykyresurssein enemmän varsinkin elektronisia kirjoja. Keino 2 Kauno- ja tietokirjallisuuden käyttöön välittäminen Tulosmittari Asiakkaiden määrä suhteessa potentiaaliseen asiakaskuntaan Tavoitetaso 2005 Asiakasmäärän arvioidaan nousevan n. 500 henkilöllä (yhteensä n. 13 000 asiakasta) Potentiaalisia asiakkaita on arviolta 40 000 (50 % näkövammaisista). Tavoitetaso 2006 ja 2007 +500 Tavoitteena ohjata uusia asiakkuuksia myös yleisiin kirjastoihin. Keino 3 Annettujen lainojen määrä Tavoitetaso 2005 Tavoitteena saavuttaa v. 2003 lainaustaso (430 000 lainaa). Vuonna 2004 lainaus laski kirjaston muutosta aiheutuneen lainauskatkon vuoksi. Tavoitetaso 2006 ja 2007 0-2 % Keino 4 Kirjakokoelman laajuus Tavoitetaso 2005 Žänikirjakokoelma 30 000 nim, josta lainattavia DAISY-kirjoja noin 500 nimekettä. Tavoitetaso 2006 Žänikirja-kokoelma 31 000, josta lainattavia daiseja 4000 kpl 1) Tavoitetaso 2007 Žk-kokoelma 32 000, josta lainattavia daiseja 6000 kpl 1) Kustannukset v. 2003: 3 988 720 euroa 2002: 3 864 600 euroa 1) On demand -jakelussa olevat DAISY-äänikirjat. TULOSKORTTI 1 VAIKUTTAVUUS JA PALVELUKYKY Tulostavoite 3: Näkövammaisten ja lukemisesteisten tiedon saannin edellytykset ja palveluiden saatavuus paranee Keino 1 DAISY-kirjojen tarjoaminen asiakkaille tulostavoite 2005 Kauno- ja tietokirjallisuuden lainaus DAISY-äänikirjoina alkaa pienimuotoisesti. Asiakkaille tiedotetaan. Tulostavoite 2006 DAISY-kirjojen tarjoaminen on demand -jakeluna käynnistyy (ks. tuloskortti 2) Tulostavoite 2007 jatkuu Keino 2 Monikanavainen palvelumalli Tulostavoite 2005 Yleisten kirjastojen kautta lainataan n. 25 000 kirjaa. (2003: 23 500, 2002: 15 000). Celianet-itsenäiskäyttö vakiinnutetaan yleisten kirjastojen käyttöliittymäksi Celiaan päin. Markkinoidaan Celianetia myös loppukäyttäjille. Tulostavoite 2006 ja 2007 Tavoitteena lisätä lainausta yleisten kirjastojen kautta vuosittain 5 %. Lisäksi vuonna 2007: Žänikirjojen verkkojakelun pilotointi asiakkailla. Keino 3 Lastenkirjastopalvelujen kehittäminen Tulostavoite 2005 ja 2006 Lastenkirjastotyö vakiinnutetaan vuoden 2004 mukaiseksi. EU:n Tactus-koskettelukirjaprojekti jatkuu, mikäli jatkohakemus hyväksytään. Tavoitteena lisätä koskettelukirjojen saatavuutta Tulostavoite 2007 Lasten Celianet Keino 4 Braille-neuvottelukunnan työ Tulostavoite 2005 Toiminta jatkuu neuvottelukunnan suunnitelman mukaisesti Keino 5 Oppikirojen tarjoaminen lukihäiriöisille Tulostavoite 2006 Käynnistyy maksullisena palveluna, jos uusi TOL tulee voimaan (ks. myös tulostavoite 1). Keino 6 Osallistuminen EU:n design for all -verkoston työhön Tulostavoite 2005 Toiminta jatkuu Dfa-verkoston toimintasuunnitelman mukaisesti Keino 7 Osallistuminen IFLAn sokeainkirjastojen jaoston hallitukseen Tulostavoite 2005 Osastonjohtaja Päivi Voutilainen jatkaa hallituksen jäsenenä 2004-2007. Esitelmöinti saavutettavista verkkopalveluista kansainväl. konferenssissa (Minna von Zansen) Kustannukset v. 2003: 63 482 euroa v. 2002 54 700 euroa TULOSKORTTI 1 VAIKUTTAVUUS JA PALVELUKYKY Tulostavoite 4: Celia on luotettava palvelujen tarjoaja Keino 1 Oppikirjojen toimitusaika Tulostavoite 2005, 2006 ja 2007 Oppikirjat näkövammaisille välitetään aikataulussa (ottaen huomioon toimitusajat) Keino 2 Asiakastyytyväisyys Tulostavoite 2005 Yleisarvosana palvelusta on 8. Asiakastyytyväisyyskysely toteutetaan. Tulostavoite 2006 Asiakastyytyväisyyden ei arvioida lisääntyvän kirjaston murrosvaiheen vuoksi. Keino 3 Tiedotustoiminnan kehittäminen Tulostavoite 2005 Kirjastoon perustetaan tiedottajan virka tukemaan asiakas- ja sidosryhmätiedotusta kirjaston muutostilanteessa. Viestintäsuunnitelma DAISY-järjestelmän käyttöönotosta laaditaan. Tulostavoite 2006 Viestintäsuunnitelman toteutus jatkuu Keino 4 Tasalaatuiset palvelut tuotteistamalla tuotteet ja palvelut Tulostavoite 2005 Ks. tuloskortti 2. TULOSKORTTI 1. Kustannukset yhteensä v. 2003: 5 006 000 euroa v. 2002: 4 802 850 euroa TULOSKORTTI 2. ORGANISAATION TOIMINTA (PROSESSIT) Tavoitteena organisaation toiminnan ja prosessien kehittäminen siten, että tuotteiden ja palveluiden laatu, tehokkuus ja saatavuus paranevat jatkuvasti -> digitaalinen kirjaston kehittämisprojektit Keino Asiakaslähtöisten tuotteiden ja digitaalisen tuotantomallin kehittäminen Keino 1 1 Digitaalisen kirjas-ton tietoteknisen arkkitehtuurin suunnittelu (ml. digitaalinen arkistojärjestelmä) Tulostavoite 2005 Digitaalinen arkistojärjestelmä on suunniteltu ja otettu käyttöön 1.1.2006 osana kirjaston tietojärjestelmäarkkitehtuuria. 2 Analogisen aineiston digitointi Tavoitteena digitoida ja editoida DAISY-muotoon n. 2000 kirjaa vuosina 2005, 2006 ja 2007 3 E- ja pistekirjatuotannon tuotantomallien uudistaminen Tulostavoite 2005 Toteutetaan suunnitteluprojekti, jossa määritellään rakennemalli ja sen vaatimukset tuotannolle. Testataan tarvittavat uudet työkaluohjelmat. Tulostavoite 2006 ja 2007 Käyttöönotto 4 Tuotteet vuosille 2005-2008 Tulostavoite 2005 Hyväksytään kirjaston tuottamat tuotteet, joita vuosien 2006-2008 aikana valmistetaan tuotteistetun mallin mukaisesti. TULOSKORTTI 2. ORGANISAATION TOIMINTA (PROSESSIT) Monikanavaisen palvelumallin ja uusien jakelukanavien kehittäminen 1 DAISY-äänikirjojen on demand -jakelujärjestelmän luominen Tulostavoite 2005 On demand -jakelujärjestelmän suunnittelu käynnistyy. Edellyttää digitaalista arkistoa, tehokkaan jakelujärjestelmän luomista (poltto- ja kuoretus) ja näiden kytkemistä kirjastojärjestelmään, tekijänoikeudellisten asioiden selvittämistä, riittävää määrää kuuntelulaitteita ja digitaalisia äänikirjoja sekä kirjaston lähettämötoiminnan ratkaisemista. Tulostavoite 2006 1. käyttöönottovaihe alkaa. 1) Tulostavoite 2007 Laajenee. Laajennus edellyttää uusien polttorobottien hankintaa. 2 Palveluiden tuotteistaminen Tulostavoite 2005 Tuotteistetut palvelut vuosille 2006-2008 määritelty. Tulostavoite 2006 ja 2007 Tuotteistettujen palveluiden käyttöönotto asteittain 2006-2008. Asiakasviestintä ja asiakkaiden suunnitelmallinen ohjaus palveluiden ja uusien jakeluteiden käyttöön. 3 Verkkopalvelu-portaalin ja verkkopalveluiden kehittäminen Tulostavoite 2006 Suunnittelu käynnistyy Tulostavoite 2007 1. käyttöönottovaihe. Žänikirjojen verkkojakelun pilotointi. Uusi johtamis- ja ohjausjärjestelmä 1 Organisaation uudistaminen Tulostavoite 2005 Uuden organisaatiomallin ja johtamisjärjestelmän suunnittelu Tulostavoite 2006 Organisaatiouudistuksen toteutus 3 Kumppanuuksien hallinta Tulostavoite 2005 IT-toiminnan ulkoistamisen arviointi. Lähettämötoiminnan ulkoistamisen arviointi Tulostavoite 2006 ja 2007 Henkilöstö- ja taloushallinnon ulkoistamisarviointi (palvelukeskukseen) 1) N. 5 - 10 % kokonaislainauksesta arvioidaan olevan DAISY on demand -jakelua vuonna 2006. TULOSKORTTI 3. KEHITTYMISTAVOITTEET Tavoitteena motivoitunut ja osaava henkilöstö, joka on uudistumiskykyinen ja tuloksellinen kirjaston strategian toteuttamisessa. Keino 1 Kirjastolla on tulevaisuuden tarpeita vastaava osaaminen hallussaan Tulostavoite 2005 Osaamisenkehittämisprojekti toteutetaan prosessiuudistuksen pohjalta Tulostavoite 2006 Suunnitelman toteuttaminen Jatkuu vuonna 2007 Keino 2 Ammattitaitoinen johtaminen ja kehittämisosaaminen Tulostavoite 2005 Osaamistavoitteet johtamiselle ja esimiestyölle v. 2006 tapahtuvaa organisaatiouudistusta varten. Tulostavoitteet 2006 ja 2007 Tulostavoitteet johtajille organisaatiouudistuksessa. Hallittu johtamisjärjestelmän käyttöönotto. Keino 3 Työhyvinvointi lisääntyy Tulostavoite 2005 Työhyvinvoinnin kehittämistä toteutetaan v. 2004 laaditun työhyvinvointikyselyn tulosten pohjalta. Työhyvinvointia mitataan henkilöstötilinpäätöksen mittareilla, joista tärkeimmät ovat työtyytyväisyysindeksi, sairauspoissaolot/htv, työterveyskustannukset/htv, koulutuspäivät/htv ja koulutusmääräraha/htv Kirjastossa käynnissä olevien suurten muutosten vuoksi työtyytyväisyyden ei arvioida lisääntyvän 2005. Tavoitteena on, että taso ei laske. Tulostavoite 2006 ja 2007 Työhyvinvointi lisääntyy. Tavoitteena vähintään hyvä perustaso verrattuna valtion henkilöstötilinpäätöstietoihin. Keino 4 UPJ:n toimivuuden arviointi Tulostavoite 2005 Vuonna 2002 käyttöönotetun UPJ:n toimivuuden arviointi toteutetaan (tilaustutkimus TKK:lta). Tulostavoite 2006 ja 2007 Mahdolliset toimenpiteet. TULOSKORTTI 4.TALOUDELLISUUS- JA TUOTTAVUUSTAVOITTEET (liite) Tavoitteena on, että kirjasto käyttää sille uskottuja voimavaroja taloudellisesti ja tuottavasti. Keino 1 Operatiivisten tuotanto- ja palveluprosessien tehokkuus Tulostavoite 2005 Tulosmittarit: tuottavuus ja suoritekustannukset (ks. liite) Tavoitteena vuonna 2005 on tuottavuustason säilyttäminen tai parantaminen. Vuonna 2007 tavoitteena suoritekustannusten aleneminen. Keino 2 Eri kustannuslajien seuranta Tulostavoite 2005: Seurataan erityisesti seuraavien kustannustekijäiden kehitystä Vuonna 2003 hallinto- ja tukitoimintojen osuus oli 11 % kokonaiskustannuksista (ml. atk-tuki ja ylläpito sekä toimitalohanke). It-toiminnan lisääntyessä osuus noussee. Digitalisen kirjaston rakentamisen kustannnukset jaoteltuna Digitoinnin kustannusseuranta: Kokonaiskustannukset ja kustannukset/digitoitu kirja IT-toiminnan kustannusket: Kokonaiskustannukset jaoteltuna Henkilöstömenojen kustannusseuranta: Kokonaiskustannukset, kustannukset/henkilötyövuosi Keino 3 Kustannuslaskennan uudistaminen Tulostavoite 2005 Uudistetaan toimintolaskentaa, ml. jatkuva työajan seuranta. Tulostavoite 2006 Uudistetun toimintolaskennan käyttöönotto TULOSSOPIMUKSEN ALLEKIRJOITUS JA SEURANTA Tulossopimus on voimassa edellyttäen, ettei vuoden 2005 talousarvioon tule sellaisia muutoksia, jotka vaikeuttavat tulossopimuksen toteuttamismahdollisuuksia. Tämän sopimuksen seuranta, kun se on vahvistettu lopulliseksi Opetusministeriön ja Näkövammaisten kirjaston välisessä neuvottelussa, toteutetaan käsittelemällä tulossopimusta Opetusministeriön ja Näkövammaisten kirjaston yhteisessä seurantakokouksessa keväällä 2006. Helsingissä 9.2.2005 Opetusministeriö Riitta Kaivosoja Anneli Žyräs Näkövammaisten kirjasto Marketta Ryömä Kerttu Stenvall