Siirry sisältöön

Uutiset

Celian strategian ytimessä yhdenvertaisen lukemisen edistäminen ja aktiivinen yhteistyö

Celian strategia vuosille 2021–2025 hyväksyttiin viime vuoden lopussa ja on nyt julkaistu verkkosivuillamme. Strategia painottaa, että Celian perustehtävä on tehdä lukemisesta yhdenvertaisempaa, eli tarjota mahdollisuus lukemiseen ja oppimiseen kaikille ihmisille, jotka eivät voi lukemisesteen vuoksi lukea painettuja tekstejä. Yhdenvertaisen lukemisen edistäminen luo edellytyksiä yhteiskunnalliselle osallistumiselle ja torjuu syrjäytymiskehitystä. Visiomme vuodelle 2025 onkin olla yhdenvertaisen lukemisen paras asiantuntija ja yhteistyökumppani.

Yhteistyössä erityinen huomio kustannuskenttään

Celian strategia 2021–2025 pohjautuu opetus- ja kulttuuriministeriön strategiaan sekä ministeriön kulttuuripolitiikan strategiaan, joissa tavoitellaan kaikkien kykyjen ja osaamisen vahvistumista, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. ”Elämme tekstien ja kuvien täyttämässä maailmassa, ja mahdollisuus lukutaitoon, lukemiseen, sekä tiedon ja näkökulmien hankkimiseen kuuluvat demokratian perusaineksiin. Kehityksestä huolimatta tekstimuotoiset kirjat ja oppimateriaalit eivät ole kaikkien saavutettavissa, ja siksi Celian panosta tarvitaan”, Celian johtaja Minna von Zansen kertoo strategian taustoista.

Yhdenvertaisen lukemisen edistäminen tarkoittaa muun muassa asiakasymmärryksen kasvattamista lukemisesteisten ihmisten tarpeista, monipuolisten ja kattavien aineistojen tarjoamista sekä taktiilin oppimisen ja lukemisen turvaamista myös tulevaisuudessa. Strategia painottaa etenkin yhteistyön rakentamista ja kumppaneiden tukemista yhdenvertaista lukemista edistävissä ratkaisuissa. ”Näemme keskeisenä tavoitteena kustantajien ja julkaisijoiden tukemisen, koska lukemisesteisten ihmisten pääsy kirjallisuuden ja tiedon pariin paranee, kun saatavilla olevien esteettömien kirjojen valikoima kasvaa”, von Zansen sanoo.

Yhteiskunnallista vaikuttamista ja kestävää kehitystä

Strategiassa nostetaan esiin myös yhteiskunnallisen vaikuttamisen merkitys ja yhteistyön hyödyt kaikille osapuolille. ”Osallistumalla keskeisiin kansallisiin hankkeisiin ja yhteisten ratkaisujen kehittämiseen annamme omaa osaamistamme ja panostamme yhteiseen kehittämiseen sekä opimme myös itse uutta”, tiivistää von Zansen.

Osana strategiatyötä uudistettiin myös Celian arvot. Toimintaa ohjaaviksi arvoiksi kirkastuivat yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Strategiassa otetaan myös ensimmäistä kertaa huomioon kestävän kehityksen teema ja vastuullisuuskysymykset. Muita tärkeitä painotuksia seuraaville vuosille ovat verkkopalvelujen kehittäminen, palvelumallien tarkastelu ja sisäisten prosessien ja vastuiden selkeyttäminen. Kaikessa kehittämisessä tähtäimenä on, että asiakkaiden tarpeisiin pystytään vastaamaan jatkossakin mahdollisimman hyvin.

Lisätietoja

johtaja Minna von Zansen: [email protected], puh. 0295 333 105