Siirry sisältöön

Blogi

Celia-kummit opastavat ikäihmisiä verkkopalvelujen käytössä

Vanha mies istuu parvekkeella tabletti kädessään ja kuulokkeet korvillaan

– Tuo liitin kuuluu tuohon koloon, Celia-kummi Ritva opastaa minua tottuneesti. Olen käynnistelemässä diaesitystä Celia-kummitapaamisen aluksi, ja välineistö temppuilee. Diaesitys ilmestyy valkokankaalle, ja Celia-kummien koulutustapaaminen voi alkaa.

Celia-kummi? Kuulostaako oudolta? Ehkä ei pitkään, koska toiminta on juuri pyörähtämässä käyntiin kokeiluna pääkaupunkiseudulla Itiksen ja Rikhardinkadun kirjastoissa ja Kampin palvelukeskuksessa. Celia-kummi on Metropolian opiskelijoiden ideoima toimintamalli, jossa vapaaehtoinen Celia-kummi opastaa tukea tarvitsevia asiakkaita Celian verkkopalvelujen ja asiakkaiden omien laitteiden, kuten tabletin tai älypuhelimen, käytössä.

Kirjastossa voi liittyä Celian verkossa toimivan äänikirjapalvelun asiakkaaksi, ja tarvittaessa asiakasta myös neuvotaan palvelun käytössä. Tottumattomampi käyttäjä voi kuitenkin tarvita lisätukea, eikä älylaite välttämättä muutenkaan ole käyttäjälle täysin tuttu. Siksi kirjastovirkailija voi ohjata asiakkaan Celia-kummin luo.

Helsingin Celia-kummikokeilu keskittyy ikäihmisiin

Helsingissä Celia-kummitoimintaa kokeillaan Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER ry:n, Helsingin kaupunginkirjaston ja Celian yhteistyönä. Celia-kummit ovat ENTER ry:n kokeneita ja osaavia vapaaehtoisia vertaisopastajia, jotka neuvovat asiakkaita laitteiden ja verkkopalveluiden käytössä.

Kokeilun tuki on tarkoitettu ikääntyville, ja vertaisopastajat ovat itsekin ikäihmisiä. Valli ry:n Ikäteknologiakeskuksen mukaan vertaisopastajilta saatu tuki onkin yksi ikäihmisten toivotuimmista tukimuodoista.

Lue lisää Celia-kummikokeilusta Celian verkkosivuilta

Kokeilu laajenee muualle maahan?

Celia-kummikokeilu toteutetaan syksyn 2017 aikana, ja se on osa valtiovarainministeriön AUTA-hanketta, jossa etsitään toimivia malleja kansalaisten digipalvelujen opastukseen. AUTA-hankkeen kohderyhmänä ovat kansalaiset, joiden on itse vaikea käyttää digitaalisia palveluja. Lisätietoa AUTA-hankkeen kokeiluista valtiovarainministeriön sivuilla

Jos Celia-kummitoiminta osoittautuu hyväksi tavaksi tarjota lisätukea Celian verkkopalvelujen käyttöön, Celian suunnitelmissa on hakea kumppaneita eri puolilta Suomea käynnistämään paikallista toimintaa. Toimintamallissa kirjasto viestii tuen saatavuudesta ja ohjaa asiakkaan tuen piiriin ja vapaaehtoisjärjestö koordinoi tuen ja tarjoaa sitä. Celian tehtävä on tarjota paikallisille kumppaneille koulutusta ja koulutus- ja viestintämateriaaleja.

Tavoitteena ovat tyytyväiset verkkopalveluasiakkaat, jotka rohkaistuvat käyttämään monipuolisesti myös muita kirjastojen tarjoamia verkkopalveluja.

 

Minna von Zansen

Minna von Zansen
Asiakkuusjohtaja, Celia

Jutun pääkuva: Celian kuvapankin kuvituskuva.