Skip to content

Blogi

Tarina-arkku vie oppilaan äänikirjojen maailmaan

Celian palveluihin oikeutettu oppilas on rekisteröity Celian asiakkaaksi, ja koulussa ollaan valmiita sukeltamaan äänikirjojen maailmaan. Mutta mistä aloittaa lukeminen? Pulmaa voi ratkoa Celianetin Tarina-arkun avulla. Tarina-arkku on etenkin opettajille ja erityisopettajille suunnattu työkalu, jonka avulla voi harjoitella äänikirjojen käyttöä ja innostaa lapsia ja nuoria lukemisen pariin.

Lapsi lentää taivaalla kirjan päällä, reppu selässään ja eteenpäin tähyten.

Celianetissä on lainattavissa kaikkiaan yli 40 000 äänikirjaa lapsille ja aikuisille, joten sopivan tarinan löytämiseksi voi apu olla tarpeen.

Tarina-arkku johdattaa oppilaat ja opettajat kirjojen aarreaittaan. Tarina-arkku sisältää kolme osiota, joihin kuhunkin on koottu valmiiksi kirjalistoja 9‒12:sta eri aihepiiristä. Esillä on uusia kirjoja sekä vanhempia klassikoita, selkokirjoja, helppolukuisia kirjoja ja kauno- ja tietokirjallisuutta eri aihepiireistä. Kirjalistojen avulla on helppo löytää sopivaa luettavaa oppilaille ja tutustuttaa heidät äänikirjojen kuunteluun. Kirjallisuutta voi hyödyntää äidinkielen opetuksessa ja lukemisen sujuvoittamisessa, mutta myös esimerkiksi esitelmien teossa tai ilmiöihin tutustuttaessa.

Eri osioita on mahdollista käyttää myös lukudiplomin tavoin. Diplomin voi myös suorittaa monin tavoin. Ehkä joku oppilas lukee kustakin listasta yhden kirjan, joku toinen lukee yhden kirjan painettuna kirjana ja toisen äänikirjana. Joku oppilas taas onnistuu lukutavoitteessa diplomin arvoisesti, kun lukee yhdenkin kirjan.

Tarinoiden kuunteleminen vaatii harjoittelua

Lyhyiden tarinoiden osio on suunnattu siihen vaiheeseen, kun lukemista ja kirjojen kuuntelua vasta harjoitellaan. Lyhyet kirjat saattavat olla hyvä ratkaisu myös silloin, kun oppilaalla on vaikeus keskittyä. Kirjalistaa voi hyödyntää kaikilla luokka-asteilla oppilaiden lukemisen tason mukaan.

Lyhyiden tarinoiden osiossa kaikki kirjat ovat kuunneltavissa yhden oppitunnin aikana. Kirjojen kesto on keskimäärin 20‒30 minuuttia. Lyhyin kirja kestää alle kymmenen minuuttia. Lyhyen äänikirjan avulla oppilaan kanssa voi kokeilla, voisiko kuunteleminen olla juuri kyseisen lapsen tapa lukea.

Tarinoita pidempiä kirjoja lukeville ja toisen asteen oppilaille

Tarinoita alakoululaisille -osioon on valittu kirjoja, joiden pituus vaihtelee 1‒5 tunnin välillä. Kirjojen valinnassa on otettu huomioon alakouluikäisiä kiinnostavia aiheita kuten avaruus, keskiaika ja dinosaurukset. Osiossa on kirjoja myös selkokielellä.

Yläluokkia käyville oppilaille suunnatussa Yläkouluikäisten osiossa on kirjoja yhdeksästä eri teemasta. Osio tarjoaa muun muassa kirjallisuutta koneista ja moottoreista, urheilijoiden elämäkertoja, kauhua, jännitystä ja toimintaa sekä kirjoja aikuiseksi kasvamisesta.

Lukijan yksilölliset tarpeet määrittävät lukemisen tapaa

Kolmen osion kirjalistoissa on mukana monenlaisia kirjoja, jotta esimerkiksi useampi samalla luokalla voi löytää itselleen sopivan tasoisen ja mittaisen tarinan. Oppilaan lukusujuvuuden edistymisen kannalta voi olla hyötyä siitä, että luokkatoverin lukeman kirjan voi lukea selkomukautettuna versiona. Kyky keskittyä ja löytää oma tapa lukea saattaa vaatia monta kokeilua erilaisista lukemisen tavoista.

Ei ole itsestään selvää, että lapsi tai nuori pääsee äänikirjojen maailmaan heti. Kuunteleminen voi tuntua hankalalta: sopivaa kuuntelupaikkaa ei koulun arjessa ole ehkä helppo löytää, kuulokkeet voivat painaa ikävästi, tai lukijan ääni voi tulla liian ”lähelle”. Kuuntelemisen kokemus on yksilöllinen – myös äänikirjojen suhteen.

Osa listoilla olevista kirjoista on DaisyTrio-kirjoja. Niissä on lukijan äänen lisäksi mukana painetun kirjan teksti ja kuvat. Alakoululaisten listalla oleva Kepler62-kirjasarjan ensimmäinen osa on luettavissa DaisyTrio-äänikirjana, mutta sarjan muut osat ovat tavallisia äänikirjoja. Kun tarinan maailma on jo tuttu ja oppilas ehkä koukuttunut tarinaan, sarjan muita osia voi kokeilla kuunnella tavallisena äänikirjana.

Lapsen monikanavaista lukemista tukemaan voi ääni- ja DaisyTrio-kirjan lisäksi käyttää painettua kirjaa. Lähikirjastosta lainattua painettua kirjaa voi katsella samalla, kun kuuntelee äänikirjaa. Lukemisen monikanavaisuus saattaa osaltaan tukea lapsen kielen kehitystä ja oppimaan oppimista.

Tarinoiden maailmaa on tärkeää avata monenlaiselle lukijalle

Kirjat, ja etenkin oppikirjat, ovat tärkeitä opiskelussa ja koulunkäynnissä. Myös kauno- ja tietokirjallisuudella on oma roolinsa. Ei pidä unohtaa yhtä kirjallisuuden tärkeimmistä anneista: kirjojen avulla voi uppoutua aivan toisiin ja ehkä kokonaan uusiin maailmoihin, ajatuksiin, asenteisiin ja tapahtumiin. Niiden myötä pääsee sukeltamaan historian tai vaikkapa urheilun huippuhetkiin, muistoihin ja tunnelmiin. Kirjojen avulla voi käsitellä erilaisia tunteita ja kohdata jännittäviä tai pelottavia asioita turvallisesti. Sanoista voi saada lohtua, ja lukeminen voi aiheuttaa myös fyysisisiä tuntemuksia: naurattaa ääneen, iho voi nousta jännityksestä tai kauhusta kananlihalle, itkettää.

Tarinat kehittävät mielikuvitusta ja luovuutta, antavat tukea ja lohtua sekä opettavat empatiaa ja toisten huomioon ottamista. Kukin lukee tarinoita omasta elämän- ja kokemuspiiristään käsin; yksikään lukukokemus maailmassa ei ole täysin samanlainen. Lukutaito antaa eväitä yhteiskunnassa toimimiseen ja rakennustarpeita omaan elämään ja kasvuun, identiteetin rakentamiseen. Siksi on tärkeää tukea lukutaitoa ja lukemisen sujuvoitumista tarjoamalla lukemista monessa muodossa. Kirjoissa elämän koko kirjo on läsnä.

Äänikirjat ovat yksi tapa päästä tarinoiden äärelle. Käy tutustumassa, sopisiko Tarina-arkku sinun arkeesi lapsen lukemisen edistämisessä.

https://www.celianet.fi/kirjavinkit/kirjoja-lapsille-nuorille/lyhyiden-tarinoiden-lukudiplomi/

Marjo Kauttonen, suunnittelija, lasten- ja nuortenkirjallisuuden kokoelmavastaava

Tarina-arkku on saatavilla vain suomeksi. Eri kategorioihin jaoteltuja ruotsinkielisiä kirjavinkkejä löytyy Celianetistä.