Skip to content

Blogi

Opiskelijat koskettelukirjojen suunnittelijoina

koskettelukirjoja

– Koskettelukirjojen tekemisessä opiskelijoita innostaa erityisesti se, että tehdään jotain, joka menee oikeasti käyttöön ja tarpeeseen, sanovat yliopisto-opettajat Leena Hartikka ja Marjut Sarkkinen. Heidän vetämällään tekstiilityön kurssilla opiskelijat valmistavat koskettelukirjoja Oulun yliopistossa.

Viiden vuoden aikana kurssille on osallistunut 160 luokan- tai lastentarhanopettajaksi valmistuvaa opiskelijaa, jotka ovat valmistaneet kaikkiaan 39 koskettelukirjaa. Celialla on ollut ilo saada kurssilla tuotetut kirjat lainattavien kirjojen valikoimaansa. Yhteistyö Oulun yliopiston kanssa onkin win-win-tilanne parhaimmillaan: opiskelijat oppivat ja Celian pienet asiakkaat saavat uusia, taidokkaasti tehtyjä kirjoja käyttöönsä.

Koskettelukirjat ovat tunnustelemalla luettavia kuvakirjoja, jotka on tarkoitettu näkövammaisille ja monivammaisille lapsille.

Koskettelukirjoja 1980-luvulta tähän päivään

Celiaan koskettelukirjoja on hankittu suunnitelmallisesti 30 vuoden ajan. Wetterhoffin käsi- ja taideteollisuusoppilaitos lahjoitti Celialle ensimmäiset koskettelukirjat vuonna 1984 ja nyt kirjavalikoima on ylittänyt 1000 kirjan rajapyykin.

Noin kolmasosa Celian koskettelukirjoista on saatu opinnäytetöinä. Viime vuosina Celia onkin hakenut aktiivisesti kumppaneita, jotka voisivat tuottaa koskettelukirjoja, sillä kirjoille on suuri tarve: koskettelukirjoja ei voi Celiasta lainata niin paljon kuin haluaisi, ainoastaan kaksi kirjaa kerrallaan.

Oulun yliopisto aktivoitui asiassa Vapaaehtoistyön resurssikeskuksen (VARES-keskus) toiminnan inspiroimana ja lähti mukaan oululaisen Vuokko Keräsen käynnistämään koskettelukirjakampanjaan. VARES-hankkeessa koskettelukirjoja valmistivat monet vapaaehtoiset henkilöt, jotka kokivat asian tärkeäksi. Hanke päättyi vuonna 2013, mutta koskettelukirjakampanja jatkuu edelleen, nyt NNKY:ssä.

Jatko varmistunut mielekkäälle toiminnalle

– Koskettelukirjan suunnittelu ja valmistaminen on ollut monella tapaa mielekäs tehtävä tekstiilityön tuotesuunnitteluosiossa. Kasvatustieteiden tiedekunnassa teemme uutta opetussuunnitelmaa ja päätimme jättää tämän tehtävän uuteenkin opetussuunnitelmaan, kertovat kurssin tulevaisuudesta opettajat Leena Hartikka ja Marjut Sarkkinen.

Kurssin merkitys on erityinen, koska tehtävässä on paneuduttava erilaisten materiaalien tuntuominaisuuksiin.
– Opiskelijat etsivät tuntuominaisuuksiltaan sopivat materiaalit kuhunkin tarinaan. He käyttävät käsityötä monimateriaalisesti ja koko käsityön tekniikoita ja välineitä hyödyntäen, sekä valmistavat kokonaisen käsityöprosessin, opettajat kuvailevat.

– Tekemisessä opiskelijat hyödyntävät lasten loruja, lauluja ja satuja, mutta myös omia tarinoita. Koskettelukirjan aihe voi liittyä myös johonkin peliin.

– Pääsääntöisesti koskettelukirja on opiskelijoille aiheena aivan uusi, Hartikka ja Sarkkinen toteavat.

Monenlaisia taitoja tulevaan opetustyöhön

Koskettelukirjan suunnittelu ja valmistaminen kerryttävät monenlaista osaamista tulevien opettajien tieto- ja taitoreppuun.

– Tarinasta on löydettävä keskeiset asiat ja luotava niistä kosketeltava kuva. Lisäksi olennaista on havainnoida kirjoja käyttävän näkö- tai monivammaisen lapsen näkökulmasta tarina ja miten se kerrotaan, sanovat Hartikka ja Sarkkinen.
– Ja tietysti kirjaa tehdessä täytyy ottaa huomioon, että se on kestävä, pestävä ja turvallinen.

– Tärkeää myös on, että opiskelijat saavat kurssin myötä näkemystä erilaisista oppijoista ja keinoista heidän kohtaamisessaan. Myös ajattelumalli kirjojen lukemiseen muuttuu, mikä on hyvin avartavaa, toteavat opettajat kuin yhdestä suusta.

Lue lisää koskettelukirjoista

Oletko kiinnostunut koskettelukirjan tekemisestä? Tutustu Celian tekemään oppaaseen koskettelukirjan tekijöille

Teksti: Pirjo Nironen