Skip to content

Blogi

Henkilökuva: Käytännöllinen moniosaaja kirjastoyhteistyön luotsina

Elina Kilpiö

Elina Kilpiö vastaa Celiassa yleisten kirjastojen asiakkuuksista.

 

”Olen hyvä suunnittelemaan ja järjestämään asioita käytännössä”, vastaa Celiassa suunnittelijana työskentelevä Elina Kilpiö, kun kysytään, missä hän kokee olevansa hyvä.

Precis! Juuri oikeanlainen henkilö toimimaan yleisten kirjastojen yhteyshenkilönä ja kirjastoyhteistyön kehittäjänä Celiassa. Päätelmä saa tuhdisti lisävakuutusta, kun Elina jatkaa luonnehdintaa itsestään: ”tunnollinen, asiakeskeinen, rauhallinen”.

Vuosina 2013-2015 kirjastot ja Celia kehittivät yhdessä toimintamallin, jossa kirjastot voivat rekisteröidä asiakkaitaan suoraan Celian äänikirjapalvelun käyttäjiksi. Elina Kilpiö on nyt ottanut kehittämis- ja vetovastuun tästä edelleen jatkuvasta yhteistyöstä, jonka tuloksena Celian äänikirjojen välittäminen on jo monessa kirjastossa vakiintunut arkiseksi toiminnaksi: maaliskuun 2016 lopussa asiakasrekisteröintejä tekeviä kirjastoja tai niiden yksikköjä oli kaikkiaan 396.

– Ja koko ajan kirjastoja liittyy lisää. Jotkut kirjastot ovat vasta aloittamassa, ja toiset ovat tehneet rekisteröintejä jo pari vuotta. On ollut jopa yllättävää, miten nopeasti uudet asiakkaat ovat liittyneet äänikirjojen käyttäjiksi kirjastoissa Celian sijaan. Tämän vuoden alussa jo noin 80 % uusista Celian äänikirjapalvelun käyttäjistä rekisteröityy kirjastossaan eikä Celiassa, Elina kuvaa nykytilannetta.

Kun saavutettavat kirjastopalvelut ovat tarjolla omasta kirjastosta niitä tarvitseville, kansalaisten yhdenvertaisuus lisääntyy. Tämä tavoite onkin asian ydin.
– Yhteistyön tarkoitus on, että lukemisesteiset henkilöt löytäisivät paremmin heille suunnatut äänikirjapalvelut, Elina tähdentää.

Verkostoja ja tiedon vaihtoa

Verkot ja tieto ovat tuttuja Elinalle, joka tuli Celiaan noin 15 vuotta sitten hoitamaan tietopalvelua.
– Hakeuduin Celiaan siksi, että työnkuva oli niin monipuolinen ja pystyin itse vaikuttamaan oman työni sisältöön, Elina muistelee.

Ennen nykyistä suunnittelijan tehtäväänsä Elina toimi informaatikkona. Eivätkä haasteet ole suinkaan vähentyneet. Yhteistyön koordinointi koko Suomen kattavan kirjastoverkoston kanssa vaatii ennen kaikkea viestintätaitoja, kykyä jakaa tietoa ja kysymyksiä eteenpäin oikeille tahoille. Elinan mukaan yhtenä haasteena ovatkin pitkät etäisyydet:
– Olisi hienoa, jos pystyisi tapaamaan kaikki yhteistyökumppanit kasvokkain. Koska en tunne kirjastojen työkenttää kovin hyvin, joudun jatkuvasti kyselemään kirjastoilta, miten he toimivat.

– Tällä hetkellä rakennamme noin 30 hengen verkostoa, johon maakunnat ja kirjastokimpat ovat ilmoittaneet henkilön, joka pitää silmällä alueensa kehittämistarpeita Celia-asioissa, Elina selittää toivettaan yhteistyökumppaneiden kohtaamisesta ”livenä” tänä digiaikana, jolloin kaikki hoituu sutjakkaasti verkossa.

Myös ajan löytäminen asioiden pohtimiseen yhdessä on tuottanut joskus päänvaivaa.
– Kirjastoissa on meneillään niin monta uudistushanketta, että kaikkialle ei tahdo löytyä riittävästi henkilöresursseja, hän toteaa.

Uusi yhteistoimintamalli muuttaa rooleja

Silti päällimmäisenä ovat hyvät kokemukset ja tulokset monenvälisestä yhteistyöstä.
– On ollut hienoa nähdä, miten tämä uudistunut yhteistyömallimme on jo nyt kantanut hedelmää. Mukaan tulleet kirjastot vaikuttavat olevan aidosti kiinnostuneita omasta asiakaskunnastaan, Elina kiittää ja jatkaa:
– Arvostan kirjastojen yksilöllistä asiakaspalvelua: ei tarjota kaikille samaa, vaan mietitään eri ryhmille eri kanavia. Jollekin asiakasryhmälle käy omatoimikirjasto ja toinen ryhmä tarvitsee henkilökohtaisempaa palvelua.

Paljon on siis opittu puolin ja toisin. Henkilökohtaisesta oppimisestaan Elina toteaa ykskantaan:
– Pyrin kuuntelemaan enemmän. Olen oppinut, että parhaat ratkaisut syntyvät yhteisten keskustelujen tuloksena.

Elina uskaltautuu myös visioimaan lähivuosien kehitystä:
– Nyt olemme vielä rakennusvaiheessa, jolloin kirjastoissa on useita asiointimalleja. Kolmen vuoden päästä eri toimijoiden tehtävät ovat selkiytyneet ja Celia pystyy tuottamaan palveluita edelleen kasvavalle tarvitsijajoukolle.
– Celia kohdistaa nyt voimavaransa nimenomaan kirjastojen palvelemiseen, jotta ne pystyisivät paremmin palvelemaan lukemisteistä asiakaskuntaansa, valottaa Elina kirjastoyhteistyön myötä tapahtuvaa Celian roolin muutosta.

Rentoutusta puutarhanhoidosta ja kävelyretkistä

Vastapainoksi päätteen ääressä istumiselle työssä Elina kertoo tekevänsä mielellään jotakin käsillään.
– Käsitöistä kuitenkin vain pitsinnypläystä, hän kuittaa ja kertoo jopa myyneensä tekemiään erilaisia liinoja ja pitsejä opiskeluaikanaan.

Elinan monipuolisuus tunnetaan Celiassa. Esimerkiksi hänen kasvattamistaan puutarhatuotteista ovat saaneet nauttia aika ajoin työkaveritkin.
– Juuri puutarhanhoito on yksi intohimoni, kertoo Elina, joka on aikoinaan kouluttautunut myös puutarhuriksi. Nykyisin hänellä on Helsingin Niemenmäessä puutarhapalsta, josta monenlaista vihannesta ja marjaa riittää säilöttäväksi asti.

Lähellä sydäntä ovat myös steinerpedagogiikka, käveleminen – ja yllätys – isot palapelit.
Niin, mihinkäs pragmaattinen ongelmanratkaisija karvoistaan pääsisikään…

Teksti: Pirjo Nironen