Skip to content

Blogi

Digitaalinen saavutettavuus hyödyttää kaikkia

Tänään 19.5.2016 vietetään viidettä kansainvälistä saavutettavuustietoisuuden päivää (Global Accessibility Awareness Day). Päivän tavoitteena on saada ihmiset puhumaan, miettimään ja oppimaan lisää digitaalisesta saavutettavuudesta.

Mikä ihmeen digitaalinen saavutettavuus?

Digitaalinen saavutettavuus ei ole vain sitä, että jokin verkkopalvelu tai -sivusto on saatavilla ja käytettävissä ja siten saavutettavissa. Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, että kaikenlaiset käyttäjät voivat lähestyä ja käyttää digitaalista palvelua – verkkosivustoa tai mobiilisovellusta – huolimatta mahdollisista vammoista tai toimintarajoitteista.

Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että näkövammaiset käyttäjät voivat muuntaa ruudulla näkyvät tekstit puheeksi apuvälineohjelmiensa avulla, lukea e-kirjoja ruudunlukuohjelmalla ja kuunnella esimerkiksi taulukot koneäänisenä luentana. Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa myös, että kuulovammaiset käyttäjät voivat lukea videoissa äänenä olevan tiedon tekstityksen avulla.

Digitaalinen saavutettavuus lisää yhdenvertaisuutta

Saavutettavuudesta hyötyvät kaikki käyttäjät, eivät vain henkilöt, joilla on toimintarajoitteita tai aistivammoja. Kuka tahansa saattaa olla hetkellisesti tai tilapäisesti toimintarajoitteinen. Esimerkiksi älypuhelimen näyttöä on vaikea nähdä kirkkaassa auringonpaisteessa, jolloin ruudunlukuohjelma on hyödyllinen.

Videoiden ääntä on vaikea kuulla, kun taustamelua on paljon. Tällöin tekstitys omasta äidinkielestäkin auttaa ymmärtämään videon viestin. Se, mikä toiselle on hyödyllistä toisinaan, on toiselle ehdottomasti tarpeen jatkuvasti. Saavutettavuuden avulla varmistetaan yhdenvertaisuus.

EU-direktiivi kehitystä ohjaamaan

Digitaalisen saavutettavuuden parantamisessa edistyttiin merkittävästi toukokuun alussa, kun EU:ssa pitkään tekeillä olleesta julkisen sektorin verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuusdirektiivistä päästiin sopimukseen. Kun Euroopan parlamentti on hyväksynyt direktiivin ja sitä aletaan noudattaa ympäri Eurooppaa, miljoonien ihmisten verkkopalveluiden käyttö helpottuu. Julkisen hallinnon, yliopistojen ja kirjastojen digitaalisten palveluiden käytettävyyden parantaminen ja saavutettavuuden varmistaminen näyttää esimerkkiä muillekin verkkopalveluiden tarjoajille.

Kokeile, onko käyttämäsi verkkopalvelu saavutettava!

Voit itse kokeilla, miten onnistut käyttämään verkkosivuja ilman hiirtä vain näppäinkomentojen avulla tai miten mobiililaitteiden sisäänrakennetut ruudunlukuohjelmat toimivat.

Tutustu esimerkiksi iPhonen tai iPadin VoiceOver-toimintoon, jonka saat päälle kohdasta Asetukset > Yleiset > Käyttöapu > VoiceOver.
Lue lisää VoiceOverista.

Tutustu myös Android-laitteiden TalkBack-toimintoon, jonka saat päälle kohdasta Asetukset > Esteettömyys.
Lue lisää TalkBackista.

 

Teksti: Kirsi Ylänne

Kirjoittaja toimii Celiassa saavutettavuusasiantuntijana