Skip to content

Blogi

Vastine: Celian toiminta perustuu lakiin, yhteistyöhön ja yhdenvertaisuuteen

Antti Majander käsittelee Helsingin Sanomien verkkosivuilla 15.8. julkaistussa blogikirjoituksessa ”Miksi ostaisit uuden kirjan, jos saat sen Celiasta ilmaiseksi äänikirjana?” opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaan kuuluvan Celian toimintaa. Hän nostaa tekstissä esiin joidenkin kustantajien huolen siitä, että Celian asiakkaaksi pääsisi liian helposti ja että äänikirjojen tuottamisessa tehdään päällekkäistä työtä.

Celia on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntija, joka tuottaa muun muassa kirjastopalveluja kaikille, joille painetun kirjan lukeminen on terveydellisistä syistä vaikeaa.

Celian asiakkaita rekisteröivät tahot kuten yleiset kirjastot hoitavat uusien lukemisesteisten asiakkaiden rekisteröintiä erittäin vastuullisesti. Käytännöt on käyty läpi opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen kustannusyhdistyksen, Sanasto ry:n sekä rekisteröijien kanssa. Ruotsissa yleiset kirjastot ovat vastanneet lukemisesteisille tarkoitettujen äänikirjojen lainaamisesta 1980-luvulta asti, eikä käytäntö ole sielläkään antanut aihetta huoleen. Kuten jutussakin mainittiin, yleensä on kyse väärinymmärryksistä tai huhupuheista.

Kirjastotoimintamme ja kirjatuotantomme taustalla on Celiaa koskeva lainsäädäntö, jonka tavoitteena on taata yhdenvertaisuus lukemisessa ja tiedonsaannissa. Celia onkin jo vuosien ajan aktiivisesti tehnyt yhteistyötä kustantajien kanssa päällekkäisten tuotantojen vähentämiseksi, ja koordinointi kirjojen tuotannossa jatkuu vastakin.

Celiaa ei siis tarvitse pitää salaisuutena, sillä emme tavoita vielä läheskään kaikkia, jotka lain mukaan olisivat palveluun oikeutettuja. Toivomme, että tieto Celian toiminnasta kiirii mahdollisimman laajalle, jotta voimme jatkossakin työskennellä yhdessä kustannus- ja kirjastoalan kanssa yhdenvertaisen lukemisen edistämiseksi.

Eeva Paunonen, Celian kokoelmapäällikkö
Minna von Zansen, Celian asiakkuusjohtaja